Testje: zorg dat je in Glasgow in gesprek raakt met een Schotse meneer in koningsblauwe kledij en zeg dat je uit Nederland komt. Als je voor iedere keer dat je gesprekspartner binnen tien seconden over Michael Mols begint een pond krijgt, hoef je die avond vermoedelijk geen druppel bier uit eigen zak te betalen. In en rond Ibrox Stadium wordt het roemruchte verleden van The Bears ruimschoots gehonoreerd. Alle Nederlanders die er ooit gespeeld worden kunnen nog steeds rekenen op een heldenonthaal, maar in het bijzonder de Amsterdamse spits wordt nog steeds op handen gedragen.
Wat hij daar zelf van vindt? “Ja, dat is een teken dat je iets goed hebt gedaan, dat is positief.” Sowieso acht Mols de beleving in Schotland hoger. Als hem gevraagd wordt of de Old Firm groter is dan de Klassieker, kent hij geen twijfel. “De Old Firm. De beleving bij de mensen, en dat het ook nog in dezelfde stad is. Het gaat de hele week over die wedstrijd, en in Schotland gaat het eigenlijk nergens anders nog over. Ze halen in de kranten alles erbij.”
Mols doelt daarmee op het regime van Mike Ashley, een Engelse ondernemer die bij verkoop van officiële Rangers-artikelen jarenlang haast alle inkomsten opstreek. De supporters hebben daardoor jarenlang een boycot van merchandising volgehouden. Nu er nieuwe afspraken zijn is die weer ingetrokken. Omdat shirtverkoop bij een club zoals Rangers flink bijdraagt in de clubkas, heeft Mols goede hoop dat dit wat zal helpen om de selectie mee op peil te brengen.
De toekomst is misschien hoopvol, maar voor het treffen van zaterdag zijn de verhoudingen nog zoals ze zijn. “Vorig jaar heeft Rangers meerdere keren een pak slaag gehad van Celtic, de laatste keer was al onder de nieuwe trainer(Pedro Caixinha, red.). Hij heeft het elftal naar zijn hand kunnen zetten met een paar nieuwe spelers. Hopelijk brengt dat een goed resultaat, in dit geval zou een gelijkspel ook top zijn. Het verschil is toch nog groot.” En toch is er hoop: als we hem tot slot wensen dat het meevalt, is het antwoord scherp. “Nee, niet dat het meevalt, dat we een goed resultaat halen.”