Alternatieve jubileumcampagne
Er wordt weer heel voorzichtig getraind in kleine groepjes, vertrouwt hij ons toe. Of er een bal in het spel is, durft hij niet te zeggen. Hij heeft het sowieso druk genoeg met de seizoenkaarten. Woensdag lanceerde Go Ahead ‘We are the Eagles’, aangekleed met een fraai filmpje gemaakt samen met het collectief Rocketboys. Natuurlijk, er moet een club de eerste zijn, maar waarom is uitgerekend aan de Vetkampstraat besloten om de primeur binnen te hengelen? “Wij starten normaal ook vroeg met de seizoenkaartcampagne. We hadden een mooie campagne in verband met honderd jaar Vetkampstraat, een groot feest, maar dat gaat niet door. We moesten het over een andere boeg gooien.”
En dan was er nog externe druk. “Bij een groep supporters bleef de wil om de club te steunen groeien. We kregen mailtjes, belletjes, werden door mensen getagd op sociale media. Of er nog wat van kwam, want we willen de club steunen, vroegen ze. Dan zijn wij niet de moeilijksten om te zeggen ‘heel graag’, en om er iets moois van te maken. Dat hoefde niet met stoom en kokend water te gebeuren, we hebben een aantal opties ontwikkeld voor onze supporters. In de afgelopen weken hebben we de campagne opgezet om aan de wensen van de supporters te voldoen. De verklaring is dus tweeledig: de supporters wilden ons steunen, en zelf doen wij de campagne ook graag vroeg. Ik weet dat andere clubs in de Eerste Divisie er medio mei mee beginnen. Laat ons maar even pionieren.”
Kwestie van willen en kunnen
En pionieren doen ze. De huidige onzekerheid heeft Go Ahead doen besluiten om seizoenkaarthouders drie formules aan te bieden. De eerste is ‘full support’ en houdt in dat supporters de volledige prijs van een seizoenkaart betalen, ook al wordt er nog lange tijd niet (voor publiek) gevoetbald. De middenweg is een korting van 20%, maar ook zij krijgen geen geld terug als ze niet naar binnen mogen. De nieuwe, unieke optie is ‘pay as you go’. Dat betekent: nu het volledige bedrag betalen, maar achteraf gecompenseerd worden voor iedere wedstrijd die de koper niet heeft kunnen bijwonen. Is het voor Go Ahead niet voordeliger om losse kaarten te verkopen?
“Kijk, als iemand negentien keer een los kaartje koopt, levert dat meer op dan een seizoenkaart. Een seizoenkaart heeft minder financiële waarde, maar de zekerheid en steun van iemand die zich een jaar aan ons verbindt compenseert dat. Een seizoenkaart gaat ook verder dan negentien kaartjes. Je wil onderdeel zijn van een voetbalclub, het hele jaar. Het pasje in je portemonnee hebben. Iedereen laten zien: ik ben een Eagle.” Laat het in Deventer en omstreken dan ook stikken van de Eagles. “Daarom durfden we ook vroeg te starten. Wij weten wel dat we dan niet na een paar dagen pas 25 seizoenkaarten verkocht hebben. We hebben heel veel trouwe supporters, maar dit jaar komt er een extra keuze bij. Ik weet bijna zeker dat 95 tot 100 procent van onze seizoenkaarthouders wil verlengen. Maar nu is het naast ‘willen’ ook een kwestie van ‘kunnen’.”
Massaal ‘full support’
“Wij kunnen niet in de portemonnee van onze supporters kijken. Onze grootaandeelhouder (Alex Kroes, red.) zei het deze week nog: Uiteindelijk is eten belangrijker dan voetbal. Er zullen supporters zijn die voor die keuze staan. Die willen wel, maar kunnen nog niet. En hoe groot die groep is weten we niet. Behalve de optie om alleen te betalen voor de wedstrijden die je kunt bekijken in het stadion, bieden we ook mogelijkheden tot gespreid betalen en een incasso die pas geïnd wordt nadat het vakantiegeld is gestort. We denken graag met supporters mee.”
En andersom ook, natuurlijk. Zoals alle clubs leunt Go Ahead op betalend publiek. “Inclusief halve seizoenkaarten kwamen we dit seizoen uit op 6800 stuks, dat is een record voor ons in de Eerste Divisie.” Een simpel rekensommetje leert dat de verkoop van seizoenkaarten Go Ahead zo’n 1,5 miljoen oplevert, ofwel ruim een kwart van de begroting. Hoewel Rutgers op dit moment ook weinig kan zeggen over de financiële consequenties die de club gaat ondervinden aan de coronacrisis, stemt de verkoop van seizoenkaarten hem hoopvol. “Corona zorgt voor aanzienlijk inkomstenverlies, zoveel is duidelijk. De seizoenkaartcampagne heeft gelukkig een vliegende start gemaakt. Er zijn er al bijna duizend verkocht. De overgrote meerderheid voor ‘full support’, dat is echt geweldig. Maar we zijn ontzettend blij met iedereen die verlengt, welke optie ze ook kiezen. Het zou heel mooi zijn als we die 6800 seizoenkaarthouders vasthielden.”