Laat ons weer eens juichen
De titel? Laat ons weer eens juichen – de titel van het clublied. Groningen moest inmiddels afscheid nemen van een aantal werknemers als gevolg van de financiële schade die het coronavirus teweegbrengt: algemeen directeur Wouter Gudde raamde die nu al rond de vijf miljoen euro, waarbij verdere thuiswedstrijden achter gesloten deuren de inkomstenderving nog aanzienlijk zal opdrijven. In de week na het slechte nieuws lanceerde FC Groningen de seizoenkaartcampagne onder de titel ‘Laat ons weer eens juichen’. Wie op sociale media kijkt, zag al meerdere ex-spelers van de Trots van het Noorden hun steun betuigen aan de actie.
“Erik Nevland, één van de boegbeelden van de club, kwam met het idee om twee seizoenkaarten te kopen om hiermee de club te helpen, maar ook een goed doel. Hij riep anderen op zijn voorbeeld te volgen. Erik woont in Noorwegen, zoals er wel meer spelers over de hele wereld wonen die natuurlijk niet bij iedere wedstrijd kunnen zijn. Hij stelt zijn seizoenkaarten beschikbaar aan mensen die het toekomen. Wij zijn bij het Jeugdfonds Sport uitgekomen, een stichting die ouders steunt die de contributie van hun kinderen bij een sportclub niet kunnen betalen. De seizoenkaarten die door ex-spelers worden aangeschaft, stellen wij ter beschikking aan de stichting. Zo helpen ze zowel de club als een goed doel. Een zeer goed initiatief van Nevland. Uiteindelijk sloten daar onder anderen Virgil van Dijk, Luis Suarez en de broers Koeman bij aan. Er zijn inmiddels 25 tot 30 mensen die aan de actie meedoen. Fantastisch.”
Vijfjaarkaart
Voor de seizoenkaarten is ook een plan opgesteld. Wie echt over een groen-wit voetbalhart beschikt, kan zich deze zomer erg lang met de club verbinden. Langer dan Romano Postema, die met een contract tot medio 2024 op dit moment de langst vastliggende speler in het eerste is. Wie wil, kan een vijfjaarkaart kopen en mag dan ook naar binnen bij alle wedstrijden in de beker of Europa – als er tenminste weer publiek toegelaten kan worden in de stadions. Het is makkelijk te denken dat dit een stunt is die uitgehaald om snel geld op te halen, maar de zaak ligt anders, licht Van Elsacker toe. “Dat is toeval, die kaart bestaat bij ons al veel langer. De vorige cyclus liep van 2015 tot 2020, dus er komt nu een nieuwe mogelijkheid.”
Voor sommige mensen is ook vijf jaar niet genoeg. “Er is zelfs een supporter geweest die tegen ons heeft gezegd dat er helemaal geen twijfel bestaat over zijn liefde voor de club. ‘Ik vraag toch ook niet aan het eind van het jaar aan mijn vrouw of we er nog een jaartje aan vast zullen plakken’, zei hij. HIj wil eigenlijk een seizoenkaart voor het leven. Die mogelijkheid bieden we nog niet, maar het is wel heel mooi om zulke reacties te krijgen.” Toch vragen we ons af: is dit niet een ongelukkig moment voor zo’n aanbod, nu veel mensen hun inkomen zien slinken? “We begrijpen dat het voor supporters en sponsors een onzekere en moeilijke tijd kan zijn. Maar we zeggen ook: heb je de mogelijkheid wél, dan help je ons enorm door het abonnement te verlengen. En hieraan wordt al door veel supporters en sponsors gehoor gegeven. Maar uiteraard respecteren we dat niet iedereen dat zal kunnen.”