(een onderzoek van Erwin Westerlaken)
Het probleem hiervan is dat Tweede Divisie-liefhebbers altijd moeten schakelen tussen verschillende media. Wanneer zij de laatste verrichtingen van hun favoriete Tweede Divisie-club en bijvoorbeeld het Nederlands elftal willen volgen, kunnen ze niet op één medium terecht. Waarom wordt het Tweede Divisie-nieuws eigenlijk niet aangeboden naast het nieuws over betaald voetbal? En waarom zouden media kunnen overwegen om dit wel te doen?
Gradatie
Allereerst de redenen waarom de Tweede Divisie op landelijk niveau ondersneeuwt qua aandacht. Ten eerste kan dit te maken hebben met de bezetting van de media. Een medium heeft niet de beschikking over een onbeperkt aantal journalisten. Daarom moet er gekozen worden aan welke competitie de meeste aandacht wordt geschonken en naar welke wedstrijden de journalisten worden gestuurd.
Hier komt een nadeel van de Tweede Divisie naar boven. Hoewel de topclubs in deze competitie niet onder doen voor Keuken Kampioen Divisie-clubs uit het rechterrijtje, getuige recente onderlinge resultaten, staat de Tweede Divisie in gradatie toch onder de betaald voetbalcompetities. Zodoende is het naar alle waarschijnlijkheid historisch zo gegroeid, dat de media hier minder aandacht voor hebben. Veel media werken met het principe dat een hoger sportniveau meer media-aandacht verdiend.
Bomvolle speeldag
Een andere reden waardoor de Tweede Divisie kan ontsnappen aan de aandacht van media die schrijven over betaald voetbal, is de speeldag in de competitie. De zaterdagmiddag zit bomvol met wedstrijden. Niet alleen in de Tweede Divisie, maar ook in de Engelse, Duitse, Spaanse, Italiaanse en andere topcompetities, vinden de meeste wedstrijden op dit tijdstip plaats. Door de gedachte, en misschien het feit dat er meer vraag is naar nieuws over deze competities, gaat alle aandacht hiernaartoe.
Journalistiek relevanter?
De vraag die gesteld kan en mag worden, is de vraag of deze competities ook daadwerkelijk relevanter zijn voor de journalistiek. Kunnen in de Tweede Divisie niet journalistiek interessantere en relevantere verhalen gemaakt worden, dan bijvoorbeeld in de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie?
Er spelen in de Tweede Divisie immers een hoop oud-profs die vaak een interessante voetballoopbaan hebben gehad. Kaj Ramsteijn, tegenwoordig speler van Kozakken Boys, debuteerde bijvoorbeeld onder huidig FC Barcelona-trainer Ronald Koeman in het eerste elftal van Feyenoord. Denk echter ook aan spelers die tropische uitstapjes hebben gemaakt naar voetbalclubs verspreid over de hele wereld. Zo speelde Kenny Teijsse, momenteel actief bij AFC, een jaar lang in Amerika bij San Francisco Deltas. En zo zijn er meer Tweede Divisie-spelers die een bijzondere carrière achter de rug hebben. Doordat veel Tweede Divisie-spelers bekend zijn bij een groter publiek, neemt de relevantie om verhalen over deze spelers te schrijven toe.
Verschil Tweede Divisie en betaald voetbal
Hierin verschilt de Tweede Divisie van bijvoorbeeld de Keuken Kampioen Divisie. Spelers in de Tweede Divisie zijn meestal eind twintigers die ervoor gekozen hebben op een lager niveau te voetballen, om zo aan hun maatschappelijke carrière te bouwen. Daardoor werken de meeste spelers naast het voetballen, waarbij een aantal een bijzondere baan heeft. Deze elementen zorgen er ook voor dat er interessante verhalen over de Tweede Divisie geschreven kunnen worden. In de Keuken Kampioen Divisie spelen vaak jonge talenten die full-prof zijn en bovendien nog op school zitten.
Verhalen uit de Tweede Divisie zullen zodoende vaker aan journalistieke nieuwscriteria voldoen, dan verhalen uit de Keuken Kampioen Divisie of Eredivisie. Dit heeft ook deels te maken met de toegankelijkheid van clubs en spelers.
Tweede Divisie-clubs en spelers vinden het vaak leuk om in de publiciteit te komen en werken daarom graag mee aan interviews. Hierdoor zijn spelers vaak bereid de journalisten van allerlei interessante informatie te voorzien, in tegenstelling tot spelers uit het betaald voetbal. Zij krijgen vaak mediatrainingen en hebben negen van de tien keer een standaardverhaal. Niet zo interessant voor journalisten en wellicht ook minder interessant voor het publiek. Daarentegen kan van de Tweede Divisie gezegd worden dat het een journalistiek paradijs is, gezien de vele verhalen die er te halen zijn.
Ook de spanning in de Tweede Divisie zou een reden kunnen zijn voor media om meer aandacht aan de competitie te besteden. Ieder seizoen is het weer de vraag welke club aan het einde van de rit met de schaal in handen staat. De reden dat dit vooraf moeilijk te voorspellen is, komt door het feit dat alle clubs van elkaar kunnen winnen. Er is aan het begin van het seizoen niet één gedoodverfde favoriet voor de titel.
Voor het publiek
Wanneer de promotieregeling, die nu is stopgezet tot en met het seizoen 2022/23, weer op gang komt, kan de competitie nog meer journalistieke relevantie krijgen door de toenemende belangen. Het is daarom een mooi moment voor media om, wegens bovenstaande redenen, te overwegen of het aanbieden van Tweede Divisie-verhalen toch een goed idee is. Gezien het feit dat de Tweede Divisie een aantoonbare journalistieke relevantie heeft, op sommige aspecten misschien nog wel meer dan het betaald voetbal, zou dit zomaar het geval kunnen zijn. Daarbij moet ook overwogen worden dat ze wellicht een deel van hun publiek, namelijk Tweede Divisie-liefhebbers die ook graag nieuws over betaald voetbal lezen, een groot plezier doen.
Zoals de Amerikaanse journalisten Bill Kovach en Tom Rosenstiel in hun boek The elements of journalism schrijven, ben je journalist voor de mensen en schrijf je om hen verder te helpen. Wanneer je als medium kunt voldoen aan de eventuele vraag om nieuws over de Tweede Divisie naast het nieuws over betaald voetbal aan te bieden, help je je publiek verder op weg en vervul een journalistieke taak.