De voormalige spijkerharde voorstopper wist dondersgoed dat hij een oorlogsgebied binnenstapte toen hij in 2022 hoofdtrainer Patrick van Leeuwen volgde naar de Oekraïense voetbalclub Zorhya Luhansk. Sinds dit seizoen is hij Van Leeuwens assistent bij de topclub Shakhtar Donetsk. "De oorlog was natuurlijk al bezig toen de Oekraïense interesse concreet werd. Het is niet zo dat ik er al zat en de inval mij overviel", vertelt Atteveld tegenover onze medewerker Steven Walter in ELF Voetbal nummer 9, die afgelopen maand is verschenen en online via deze link gemakkelijk is te bestellen. Binnen twee à drie werkdagen in huis.
Hart
Zijn Kazachse echtgenote vroeg of hij wel goed bij zijn hoofd was. "Patrick vroeg mij mee te gaan naar Zorya. Daarbij drukte hij mij op het hart dat ik niet halverwege kon uitstappen indien het niet beviel. Dat zou betekenen dat hij opnieuw een assistent-trainer moest zoeken. En wie wil dan naar Oekraïne? Ik beloofde mijn gezin dat ik het wilde proberen. Ik zou het aankijken. Als ik het gevoel had dat het echt te gevaarlijk wordt, zou ik weer thuiskomen."
"Het is geen lichtzinnige beslissing geweest. Je loopt gevaar tegemoet, maar we zaten toen in Kiev. Ons werd verzekerd dat het daar redelijk veilig is. De regering zit daar immers, dus de beveiliging van de stad is groot. Aan de andere kant; het is natuurlijk ook een aantrekkelijk doelwit." Nu zit Atteveld met Shakhtar Donetsk in Lviv. De frontlinie is ver weg. "We zien raketten overvliegen en hier geldt een avondklok, maar totale vernietiging zoals in Bachmoet is er niet. Het gewone leven gaat zo goed als mogelijk door."
UEFA-coëfficiënten
"Dat is ook de reden waarom de Oekraïense competitie met de start van de oorlog niet is afgelast. President Volodymyr Zelensky wilde dat ook niet. Sterker: er moest gewoon in Oekraïne worden gespeeld. Dat is ook nodig vanwege de UEFA-coëfficiënten. Voetbal geeft mensen afleiding van de ellende en het is een teken dat de Oekraïners zich niet laten wegjagen."
Bij een wedstrijd maakte Atteveld reeds mee dat alle spelers en leden van de staf de schuilkelders in werden gestuurd. "We speelden in een stadion in Kiev. Klonk weer dat luchtalarm. De scheidsrechter kreeg informatie door over wat er onderweg was. Zijn het drones, dan heb je wat meer tijd. Zijn het supersonische raketten, dan wordt het een ander verhaal. Hij nam geen risico en stuurde iedereen van het veld af. Tribunes waren nagenoeg leeg. Als je veel slachtoffers wil maken, is een stadion natuurlijk een interessant doelwit. Daarom mag er niet veel publiek bij."
Noodaggregaten
"We gingen de kelders in. Toen het gevaar geweken was en we weer het veld op konden, was het donker. De middagwedstrijd was een avondduel geworden. Probleem was dat de stadionlichten niet aankonden omdat er geen stroom was. Noodaggregaten brachten toen uitkomst", vervolgt Atteveld die nog meer anekdotes over zijn leven in het Oostblokland vertelt. Zo drinkt hij nooit koffie dichtbij een raam. "Ik let altijd op dat ik veilig tussen drie muren zit. Schijnbaar is een gebouw dan het sterkst en loop je het minst risico. Door de oorlog vergaar ik architectonische kennis."
Het volledige artikel met Raymond Atteveld is te lezen in ELF Voetbal nummer 9. Daarin ook interviews met Frenkie de Jong over zijn nieuwe rol bij FC Barcelona, met Quilindschy Hartman over zijn Feyenoord-liefde en met de Portugese doelman Bruno Varela over zijn periode bij Ajax. Daarnaast een mooi portret van PSV-trainer Peter Bosz, opgetekend door diverse direct betrokkenen, en Ajax-aanwinst Branco van den Boomen wordt geportretteerd door enkele directe personen in zijn omgeving. Daarnaast blikten we met Erik Falkenburg terug op zijn lange betaald voetbalcarrière, gingen we op bezoek bij Marco Boogers in diens florerende onderneming in Dordrecht en komen AZ-talenten Lewis Schouten en Rome-Jayden Owusu-Oduro aan het woord. Sfeerreportages over Almere City en Luton Town en nog veel meer.
ELF Voetbal nummer 9 is bij de abonnees op de deurmat gevallen en tevens verkrijgbaar bij de bekende supermarkten, boekenzaken en op diverse reislocaties. Denk aan Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport en de meeste NS-treinstations. Online bestellen is uiteraard ook mogelijk. Via deze link binnen een handomdraai gebeurd. Binnen twee à drie werkdagen op de deurmat. Een abonnement nemen, is helemaal gemakkelijk. Elke editie automatisch thuisgestuurd. Via deze link zo afgesloten. Zoek je welkomstgeschenk uit! Veel leesplezier!