Laatste nieuws
15.20Perez: 'Het kan toch niet zo zijn dat AZ met déze kwaliteiten onder Ajax staat?'
15.05Gelukje: AZ op voorsprong door eigen doelpunt van Deijl
15.04Nederlands elftal vult weg naar WK 2026 in en maakt oefentegenstanders bekend
15.00Oranje het doel: 'Als je bij PSV speelt is dat heel normaal'
15.00Oranje oefent tegen Haalands Noorwegen en Ecuador in aanloop naar WK
15.00Uit het oog, maar niet uit het hart: deze spelers kwamen uit voor PSV én Atlético
14.50Driessen heeft hard advies voor Slot: 'Hij is de bestbetaalde Liverpool-speler'
14.45'Liverpool steunt Slot: Salah buiten selectie voor duel met Internazionale'
14.45PSV-trainer Bosz bewondert 'tegenpool' Simeone: 'Hij moet iets bijzonders hebben'
14.35Bosz deelt 'bewondering' voor tegenstander: 'Hij heeft iets heel bijzonders'
14.35Groningen-clubicoon nu technisch directeur: 'Zou Resink graag bij mijn club zien'
14.15PSV-aankoop Wanner imponeert El Ahmadi: 'Hij heeft wat weg van Ødegaard'
14.15'Dick Schreuder zou heel goede trainer voor Ajax zijn qua voetbalfilosofie'
14.05VP-Voetbalkantine: 'Ajax moet werk maken van de komst van Tomiyasu'
14.02De beelden: prachtig eerbetoon voor David di Tommaso in Galgenwaard
13.55Driessen mengt zich in Timber-discussie: 'Bijlow zijn contract loopt ook af'
13.45Italiaanse kranten zijn unaniem over Noa Lang na topper Napoli - Juventus
13.40Verweij gaat in op geruchten rond Tomiyasu: 'Is bij Ajax aangeboden, maar...'
13.12Zomeraanwinst PSV gaat in op geruchten: 'Nooit iets gehoord over Real Madrid'
13.00Eredivisie-degradant weet niet te imponeren: 'Poep in de broek, lijkt soms wel'
12.55Til blikt lachend terug naar bizar opstootje tussen Slot en Simeone
12.45Liverpool-icoon neemt het op voor Slot: 'Salah heeft zichzelf voor gek gezet'
12.45'Ajax ruikt kans bij Bayern München: talentvolle aanvaller mag vertrekken'
12.25Zijn Perisic en Mauro inzetbaar tegen Atlético Madrid? 'Dat gaat goed'
12.05Scheidsrechters in Champions League aangesteld: PSV kan rekenen op ervaren arbiter
11.48Te Kloese deelt heerlijke anekdote: 'Hij zei: ík ga mijn contract niet verlengen'
11.42Feyenoord O17 winterkampioen na zege bij AZ
11.41COLUMN: Riante zege met een vlekje
11.35Boel ziet 'Bob Ross' bij Go Ahead: 'Ik roep vaak dat hij een soort schilder is'
11.30'Alonso aan zijden draadje bij Real: spoedvergadering, naam Klopp valt intern'
11.25Vrouw vier jaar de cel in voor afpersen voetballer Son, deed alsof ze zwanger was
11.09Van bankzitter naar held: 'Dit mis je als je niet speelt, wat ik bij PSV had'
10.50Defensieve problemen voor Atlético richting PSV-clash: derde verdediger haakt af
10.45Ajax besluit jaar met pittige tests: dit is het volledige programma in 2025/'26
10.35Eredivisie-Japanners strijden om WK-plek: 'Hij is op dit moment beter dan ik'
Resultaten x
binnenland

Van reclamegolf naar rust op de tribunes

Dit verbod raakt niet alleen de sportclubs; de goksector zelf moet opnieuw leren adverteren. Geen zichtbare plek meer in stadions, geen club content, geen nostalgische specials met retro-uitstralingen. Het dwingt bedrijven om via streng gereguleerde kanalen, met nadruk op verantwoord spelen, hun publiek te bereiken. Tegelijkertijd zet de Ksa nadrukkelijk in op handhaving. Omwegsponsoring, schijnonafhankelijke media, neventaallabels: de speelruimte is klein. België leerde al dat onder-de-radarconstructies kort leven beschoren zijn. Wie de randen opzoekt, riskeert reputatie én sancties.

18-09-2025 10:10 door Redactie ELF Voetbal

Merknamen als Circus Casino verdwijnen daarmee uit het stadion beeld. Wat overblijft, is een sportomgeving die helderder communiceert wat ze wél wil uitdragen: spelvreugde, gezondheid, talentontwikkeling en community.

Nieuwe sponsorgelden: duurzaam, lokaal en toekomstproof

Als één deur dichtgaat, openen anderen. Techbedrijven met een focus op data of AI willen zich graag koppelen aan performance en innovatie. Duurzame merken zoeken platforms die echt impact maken. Zorginstellingen en onderwijsinitiatieven zoeken partners die gezinnen en jongeren bereiken. Lokale ondernemers zijn vaak de verborgen kampioenen. Ze kennen de community, willen banen creëren en duurzaam groeien. Door pakketten te bieden die regionaal bereik koppelen aan meetbare activaties, ontstaat een win-win. Daarnaast liggen er kansen in thematische partnerships: vitaliteit, mentale gezondheid, diversiteit en inclusie. Dat sluit niet alleen aan op de maatschappelijke agenda, maar maakt clubs ook aantrekkelijk voor subsidies, fondsen en cross-sectorale samenwerking.

Creativiteit op en naast het veld: activaties zonder goklogo

Sponsoring hoeft niet te draaien om logo’s; het kan gaan om verhalen, ervaringen en community-impact. Denk aan meet-ups met jeugdteams, clinics met eerste-elftalspelers of wijkprojecten waarin sponsors en clubs samen optrekken. Ook op wedstrijddagen kan activatie slimmer. Duurzame mobiliteitsacties, lokale foodpartners of fan-led contentstudio’s zorgen voor binding. Zo ontstaat waarde die verder gaat dan zichtbaarheid: emotie, loyaliteit en participatie.

Ten slotte kan je creatieve formats bouwen rond clubwaarden: talentdagen, innovatiechallenges, green games. Het zijn proposities waar merken zich trots aan verbinden, omdat ze iets goeds nalaten in de samenleving.

Media en content: bouw je eigen zender

Clubs zijn allang geen pure sportorganisaties meer; ze zijn uitgegroeid tot mediabedrijven. Met podcasts, behind-the-scenes-series, short-form verticals en communityplatformen behouden ze bereik – ook zonder sponsornamen uit de goksector. Owned media zijn goud waard. Je bepaalt zelf de spelregels, segmentatie en tone of voice. Voeg daar privacy-first data aan toe en je creëert pakketten die adverteerders veilig en effectief vinden, conform alle regels.

Bouw formats die merken willen adopteren: “De Weg naar het Debuut”, “De Club van Morgen”, “De Wijk als Twaalfde Man”. Het zijn showconcepten die sponsors graag mede mogelijk maken, zonder dat je een enkel logo op een shirt hoeft te drukken.

Leren van het buitenland: streng, slimmer, samen

Nederland is niet het eerste land dat ingrijpt. In Italië en Spanje zijn gokreclames en -sponsoring al jaren strak gereguleerd. België trok recent hard aan de teugels, en in Engeland komt er een front-of-shirtban in de Premier League vanaf het seizoen 2026/27. De boodschap is helder: Europa beweegt, ook al verschilt de snelheid per land. In die lappendeken is het handig om te leren van best practices. Clubs die vroeg inzetten op inhoudelijke partnerships en eigen media, lopen voorop. Bovendien kun je als sector samen optrekken. Competities, bonden, clubs en gemeenten kunnen gezamenlijke proposities ontwikkelen voor gezondheid, educatie en duurzaamheid. Hoe sterker het gezamenlijke verhaal, hoe aantrekkelijker voor nieuwe partners.

De lange termijn: meer waarde, minder ruis

Het korte-termijnverlies is voelbaar; daar hoeven we niet omheen te draaien. Maar de lange termijn biedt perspectief. Minder ruis betekent dat echte merk- en clubverhalen beter landen. Fans zien wat belangrijk is: de cultuur, het talent, de liefde voor het spel. Daarbij dwingt schaarste tot focus. Clubs ontdekken wat hen uniek maakt, wat ze voor de stad betekenen, hoe ze talent begeleiden. Die helderheid is onweerstaanbaar voor merken die authenticiteit zoeken. Uiteindelijk wint sport wanneer zij zichzelf trouw blijft. Het verbod op goksponsors kan dan aanvoelen als een rem, maar het is ook een kans om hard gas te geven in de juiste richting: een gezondere, eerlijkere, toekomstbestendige sportsector.

Praktisch aan de slag: van plan naar praktijk

Begin met een nulmeting: wat valt weg, welke assets blijven, welke kanalen presteren het best? Breng je community in kaart en bepaal welke thema’s bij je identiteit passen. Dan kun je gericht zoeken naar partners die zich daarin herkennen. Ontwikkel modulair: sponsorpakketten in verschillende maten, van lokaal tot nationaal, van community tot innovatie. Geef elk pakket duidelijke KPI’s, meetbaarheid en een concreet activatieplan. Transparantie wekt vertrouwen. Communiceer proactief met fans. Leg uit waarom je voor bepaalde partners kiest, hoe je geld inzet en welke maatschappelijke impact je nastreeft. Zo bouw je goodwill op – en fans worden de beste ambassadeurs van je nieuwe koers.

Voorbij 1 juli 2025: sport die ademt wat ze belooft

Op 1 juli 2025 verdwijnen de goklogo’s van het veld. Het is een kantelpunt, geen eindpunt. De sport staat klaar voor een nieuw hoofdstuk, met meer aandacht voor waarden, fans en lokale impact. Clubs die deze transitie omarmen, worden sterker. Ze boren nieuwe markten aan, bouwen diepere relaties en maken hun eigen media waardevoller. Dat is de route naar veerkracht in een onrustige markt. En voor supporters? Zij krijgen de sport terug met minder ruis en meer ziel. Shirts die spreken, stadions die verbinden, verhalen die blijven hangen. Dat is misschien wel de mooiste winst van allemaal.




Aanmelden
avonturiers Laatste: Orhan Dzepar blij met keuze voor Olympiakos Nicosia: "In de zomer was het ruim veertig graden"
hoe is het met..? Laatste: Hoe is het met.. Brian Priske?
transfergeruchten Laatste: Dit is de verdediger waarop zowel Ajax als PSV azen: Ko Itakura
superelf Laatste: SuperELF Ben Rienstra, veelzijdige middenvelder
kleedkamerhumor Laatste: Alexander Büttner, grappenmaker bij Vitesse: "Als ik me verveel pak ik er een rolletje tape bij"
jukebox Laatste: DE JUKEBOX: Carlens Arcus (Vitesse)
cultheld Laatste: Iván Campo: Koninklijke kelderklasser
voetballer x Laatste: Voetballer X: "Ik heb gracieuze trainers zien veranderen in beulen"
Privacyverklaring
X <

Wat is jouw leeftijd?

Om content en uitingen over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten dat je oud genoeg bent. Je kan hoe dan ook onze website bezoeken.

24 jaar of ouder
Jonger dan 24 jaar

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.