Niezen, die gedurende zijn voetbalcarrière onder meer ADO Den Haag en AGOVV Apeldoorn als zijn werkgevers kende, heeft er wel begrip voor dat er vanuit de Nederlandse voetbalbond KNVB nooit de intentie is geweest om Van Beveren te herdenken. "Jan heeft in Oranje nooit op een groot podium kunnen staan. Hij heeft zich alleen bij zijn clubs kunnen bewijzen. Het is tragisch dat hij zo jong is gestorven. De manier waarop hij uit het profvoetbal is verdwenen, is ontzettend treurig. Of er een monument zou moeten komen? Eigenlijk is dat er al, in de vorm van een film die in 1969 is gemaakt", zo begint de ex-keeper zijn relaas tegenover ELF Voetbal.
'De Laatste Man' is een boeiende documentaire van ongeveer vijftig minuten die gaat over de loopbaan van Van Beveren. Samen met cineast Jan Schaper, cameraman Robert Collette en geluidsvrouw Christine van Rhoon vormde Niezen het kwartet dat de documentaire bewerkstelligde. "Jan zat destijds bij Sparta Rotterdam en zou net naar PSV gaan", blikt Niezen terug in de tijd. "Hij had al wel zijn debuut in Oranje achter de rug. Het was echt een prachtige film, die ook twee keer op de televisie is verschenen (in 1970 zond de NCRV de film twee keer uit, red.). Helaas is het origineel door waterschade vernietigd. De NCRV deed nooit wat aan topsport. Het was dan ook zeer opmerkelijk dat die publieke omroep geïnteresseerd was. Het verklaart wel waarom nooit een kopie werd gepubliceerd. Normaal gesproken verschenen de topsportbeelden bij de AVRO, maar Schaper werkte bij de NCRV. We hebben ons toen niet gerealiseerd dat we goud in handen hadden. Beelden met een 19-jarige Johan Cruijff, met rugnummer '9' in plaats van '14'. Piet Keizer, Dick van Dijk, Willem van Hanegem, noem maar op. Allemaal waren ze te zien."
"Jan, toen woonachtig in de Verenigde Staten, had nog wel een kopie van de Duitse versie, die toen in Oberhausen was vertoond tijdens een filmfestival. Het interview met Jan duurt een minuut of acht. Ik had graag gewild dat hij de teksten opnieuw had ingesproken, maar toen overleed hij plots (Van Beveren werd op 26 juni 2011 dood achter zijn computer in Houston aangetroffen, red.). Nu moet iemand anders dat doen, maar in ieder geval niet die Duitser. Die man had echt geen sportstem, het was meer zo'n commentatorman. Het zal een behoorlijke taak worden om de audio aan te passen, mocht het daarvan komen. Als je in dat geluid gaat werken, dan moet al het andere geluid wat erin staat opnieuw worden gemixt. Afgezien van de technische dingen die moeten worden hersteld, moet alles opnieuw worden gemonteerd. Het zijn allemaal losse stukken en het is onduidelijk of het compleet is. Alles moet opnieuw worden gemaakt. Dat is kostbaar, heel kostbaar. Het is een bedrag tussen de 25.000 en 30.000 euro en dat is heel veel geld."
"Ik heb nog aan de NCRV gevraagd of zij een kopie van de film in hun bezit hadden, maar dat bleek dus tevergeefs. Alleen de Duitse kopie is er nog. Schaper, die inmiddels is overleden, zei dat de BBC het had uitgezonden. Dat was echter helemaal niet zo. Het zijn exclusieve beelden, zo blijkt. Ik heb ze voor de zekerheid op een dvd laten zetten", vertelt Niezen, die tevens aangeeft waarom de beelden na het overlijden van Schaper niet tot zijn bezittingen mogen worden gerekend. "De rechten van de film lagen eerst bij Schaper. Hij had niets met voetbal, maar had in zijn huis een studio. Vandaar dat hij erbij werd betrokken. De geluidsvrouw (Van Rhoon, red.) was destijds zijn vriendin. Vlak voor zijn overlijden trouwde Scharper met Van Rhoon. De beelden zijn nu in haar bezit. Dat is wat haar zaakwaarnemer kenbaar heeft gemaakt. Belachelijk, want het interview was ons (Niezen en Collette, red.) idee. Tijdens de montage hebben we telkens bijgezeten en ook de productie is bij ons vandaan gekomen. Ook de beelden van zijn legendarische interland op Wembley (vandaag exact 42 jaar geleden keepte Van Beveren een fantastische interland tegen wereldkampioen Engeland, 0-0) zijn van ons. Je mocht daar echt niet zomaar zitten om te filmen, dat is bij ons vandaan gekomen. Ontzettend teleurstellend natuurlijk dat haar belangenbehartiger dat beweert, want het zijn legendarische beelden van de beste Nederlandse doelman ooit. De beelden zouden deel moeten uitmaken van het KNVB-archief, want het gaat om uniek materiaal uit een periode waarvan niet al te veel is bewaard gebleven. De KNVB zou misschien een financiële bijdrage kunnen leveren, of misschien PSV. Het zijn unieke beelden voor in het voetbalmuseum of voor de KNVB-trainerscursus."
"Of Jan de beste doelman is die Nederland ooit gekend heeft? Dat is altijd moeilijk te vergelijken, het voetbal was in die periode anders dan nu. Maar als Jan in het hedendaagse voetbal zou zijn opgeleid, dan zou hij absoluut de beste zijn. Jan Jongbloed speelde geen slecht toernooi, maar Van Beveren was een klasse beter. Die goal in de finale, de bal rolde eigenlijk gewoon langs Jongbloed heen. Dat zou bij Van Beveren niet zijn gebeurd. Dan hadden we nu zeker minstens één WK-titel op zak. Tegen Polen (4-1 nederlaag in EK-kwalificatiewedstrijd op 10 september 1975, red.) speelde Van Beveren een matige partij. Daar refereren critici vaak aan terug. Mensen beweren dat Van Beveren alleen een lijnkeeper was, maar hij speelde vol uit zijn goal. Bovendien hebben de keepers van nu handschoenen aan, toen werd er gespeeld met blote handen. Ook in de interland tegen Engeland. Toen pakte hij een knal van binnen de zestien uit de hoek, zo klemvast. Tegen Engeland keepte Jan werkelijk waar fantastisch!"