Vooralnog wordt geweigerd volledige inzage te geven in het onderzoeksrapport dat werd opgezet naar aanleiding van de al dan niet corrupte toewijzingen van de WK's van 2018 en 2022 aan respectievelijk Rusland en Qatar. Coca Cola, al dertig jaar één van de sponsors van de FIFA, heeft zich dit weekend kritisch uitgelaten over de handelswijze van de FIFA. McDonalds houdt de huidige ontwikkelingen eveneens nauwlettend in de gaten en Adidas wil volgens The Sunday Times snel om de tafel gaan met de FIFA om eventuele reputatieschade in de kiem te smoren.
Ook Emirates en Sony hekelen de berichten die de ronde gaan in de media. "Als er nog één of twee sponsors vertrekken, dan kan dat voor enorme problemen zorgen", concludeert marketing expert Michael Barnett. In Engeland is men uiterst ontevreden over de FIFA, net als in andere delen van Europa en ook in Noord-Amerika. Gepleit wordt voor een boycot van de mondiale eindrondes. "Van alle spelers die op de WK's actief zijn, komt 75 procent uit Europa. Als deze spelers hun deelneming weigeren, dan zal dat alles veranderen", zei Christian Seifert afgelopen zaterdag al.
Duitsland, Zweden en Denemarken voegden zich dit weekend bij Engeland, betreffende de eis om het 350 pagina's tellende onderzoeksrapport in zijn geheel naar buiten te brengen. Ook Nederland en België nemen geen genoegen met de samenvatting van 42 pagina's.
Volgens Bild zou Michael van Praag overwegen om de strijd aan te gaan met FIFA-voorzitter Sepp Blatter. Van Praag, die reeds jarenlang actief is binnen de UEFA, viel Blatter afgelopen zomer nog aan tijdens een FIFA-congres. Hij eiste toen het aftreden van de 78-jarige Zwitser.
Tot dusverre heeft alleen Jerome Champagne zich als tegenkandidaat van Blatter opgeworpen. UEFA-preses Michel Platini was dit ook lang van plan, maar durfde het uiteindelijk toch niet aan.