In dat onderzoek zijn naast Nederland de vijf belangrijkste competitie meegenomen: Engeland, Spanje, Duitsland, Italië en Frankrijk. In al die andere landen was een stijging in shirtsponsorinkomsten waar te nemen, behalve bij de Nederlandse clubs. Het totaal aan shirtsponsorinkomsten in de zes competities is met 20% gestegen naar 687 miljoen euro. In Nederland daalde dit met 5% tot 42 miljoen euro.
Dus ook op het gebied van shirtsponsoring kan de Nederlandse Eredivisie niet meer meekomen met de Europese elite. Alleen al in de Premier League wordt er al 36% meer uit shirtsponsoring gehaald. Bij Manchester United prijkt sinds dit seizoen het automerk Chevrolet op het shirt en die overeenkomst is ter waarde van 54 miljoen euro, zo meldt Marketingtribune.nl.
Verder deed de Spaanse competitie het met een stijging van 30% ook erg goed. De Spaanse clubs genereren vooral de inkomsten uit het buitenland. 86% van de shirtsponsorinkomsten is afkomstig uit landen buiten Spanje. Verder kende Italië een stijging van 21%, Frankrijk een stijging van 13% en Duitsland een stijging van 9%.
De Nederlandse Eredivisie krijgt het dus steeds moeilijker. Want sportief gezien spelen we in Europa al geruime tijd geen rol van betekenis meer en dat komt vooral door het financiële plaatje. De buitenlandse club kunnen vele malen meer uitgeven dan de Nederlandse clubs. De degradanten in de Premier League kunnen door de nieuwe TV-deal zelfs al meer uitgeven dan Ajax of PSV. En de daling van de shirtsponsorinkomsten werken ook niet echt in het voordeel van Nederland.

