In vergelijking met het WK van 2010 in Zuid-Afrika betaalden alle tv-stations in Europa bijna tien procent minder. Maar in Azië en het noorden van Afrika werd juist twintig procent meer overgemaakt dan in de vorige editie. Dat levert een grondige analyse van Insideworldfootball op.
De start van de verkoop van de tv-rechten van de mondiale titelstrijd in Brazilië begon al in 2007. Vanaf die periode is er 0,9 procent meer uit de tv-gelden gehaald. Een groei van 1,9 miljard naar 2 miljard euro. Dat had hoger kunnen zijn als Europa haar lijn had doorgetrokken. Maar de tv-rechten bleken minder gemakkelijk te slijten door de tijdstippen van de wedstrijden.
EXCLUSIVE: Europe's contribution to World Cup TV revenue falls below 50%: http://t.co/eKMboCrMCP
— InsideWorldFootball (@insidewldftball) 30 maart 2015
In Brazilië zijn natuurlijk andere tijdzones actief, waardoor duels in Rusland bijvoorbeeld grotendeels in de nachtelijke uren waren te volgen. Europa bracht daardoor 'slechts' 900 miljoen euro in het laatje, terwijl dat eerst 1 miljard was. Voor Azië en de Amerikaanse continenten was de tijdszone natuurlijk weer een voordeel.
Daardoor droeg Europa, in plaats van de 53,6 procent in 2010 nu slechts 48,1 procent bij. De zes grootste sponsors avn de FIFA brachten overigens 600 miljoen euro bij elkaar tijdens de volledige WK-cyclus naar 2014. Dat is weer 100 miljoen euro meer dan vier jaar eerder.