Het zal even wennen worden, bij de start van volgend seizoen. Voor het eerst in twintig jaar prijkt het logo van Nike niet meer op de borst van de PSV'ers. De koploper van de Eredivisie gaat na de huidige voetbaljaargang in zee met Umbro.
Die wissel van kledingsponsor is het gevolg van een koerswijziging bij Nike. Volgens Gerbrands was het voor PSV niet langer aantrekkelijk om de samenwerking met het Amerikaanse sportmerk in stand te houden.
"Nike heeft keuzes gemaakt", vertelt hij in PSV Magazine. "De bedragen die omgaan bij de clubs uit de top twintig zijn zo buitensporig hoog geworden, dat Nike daar zijn marketingsactiviteiten op richt. Clubs die daar niet toe behoren, moeten omlaag qua contractwaarde."
De mindere goden van de Europese voetbalwereld zouden er financieel op achteruit gaan bij Nike. "Denk aan PSV, maar ook aan FC Porto en Celtic. Wij hebben ambities en die zouden we moeten bijstellen als we bij Nike zouden blijven."
Ontwerp
Een andere pushfactor was het ontwerp van het tenue. Waar de shirts de voorbije jaren speciaal voor PSV werden ontwikkeld door een ontwerper, zou de club met ingang van het nieuwe seizoen moeten kiezen uit de standaardontwerpen. Die luxe wilde Gerbrands niet opgeven. "We zouden alleen nog kleding kunnen kiezen uit een catalogus. Geen eigen design meer, en dat was sowieso een must voor ons. We wilden een uniek, eigen PSV-shirt."
Opvolger
Met Umbro denkt Gerbrands een waardig opvolger te hebben gevonden. "We streefden naar een nieuwe overeenkomst die qua waarde overeen moest komen met het niveau Nike. Plus kwalitatief goede, eigen shirts. Umbro is een authentiek Engels voetbalmerk en wij waren vanaf het begin onder de indruk. Bij Nike zouden we één van de velen zijn, bij Umbro zijn we op dit ogenblik misschien wel de nummer één."