Sportmerk Nike is zelf in de verdediging gedrukt, omdat het bedrijf betrokken zou zijn geweest bij het omkoopschandaal. Dat bleek woensdag uit de persconferentie, die de FBI gaf. Hoewel Nike niet met naam wordt genoemd, staat in de beschuldigingen dat een groot bedrijf miljoenen bovenop het officiële contract betaalde om exclusief sportkleding te leveren aan het nationale voetbalteam van Brazilië.
Nike is al jarenlang de kledingsponsor van Brazilië en liet in een verklaring weten volledig mee te werken aan het onderzoek van de autoriteiten. "Nike is tegen elke vorm van manipulatie", aldus het bedrijf.
Onmiddellijk stappen
Creditcardbedrijf Visa is van plan om de sponsorrelatie met de FIFA te heroverwegen als de wereldvoetbalbond er niet in slaagt om te hervormen. "Onze teleurstelling is groot. We verwachten dat FIFA onmiddellijk stappen neemt om deze problemen aan te pakken." Bij Coca-Cola zijn dezelfde geluiden te horen. "Deze lange controverse heeft de missie en de idealen van de FIFA bezoedeld en we hebben onze zorgen over deze ernstige beschuldigingen al eerder geuit."
Autofabrikant Hyundai, sponsor van het WK in 2018, liet weten ernstig bezorgd te zijn door de arrestatie van de zeven FIFA-officials in de vroege woensdagochtend.
Enorme geldstroom
Volgens sportmarketeer Bob van Oosterhout hebben veel bedrijven moeite om klakkeloos het sponsorcontracten te beëindigen. "Het is een enorm en zeer interessant verdienmodel", zegt de eigenaar van Tripe Double Sportmarketing tegenover de NOS. "Neem Adidas, dat bedrijf verkoopt rond een WK 20 miljoen ballen. Je kan de stekker wel uit de samenwerking trekken, maar dan zet je een streep door een enorme geldstroom."
Desondanks trokken vier grote sponsors, onder wie hoofdsponsors Sony en Fly Emirates, zich terug. "De naam FIFA is inmiddels meer dan besmet en dat gaat totaal ten koste van de geloofwaardigheid van je merk. Het kan niet anders dan dat bedrijven die betrokken zijn bij sportsponsoring vanwege de positieve associatie op een bepaald moment aangeven: tot hier en niet verder", zegt Van Oosterhout.
Firma list en bedrog
Sponsors merken volgens hem al ruim anderhalf jaar dat ze schade lijden door de situatie bij de wereldvoetbalbond. "FIFA is inmiddels natuurlijk synoniem voor de firma list en bedrog." Deze grote merken zijn al een jaar bezig zich af te vragen waarom ze dit nog doen, stelt Van Oosterhout.