Dat meldt Brand Finance, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het berekenen van merkwaarde. Volgens het bedrijf hebben sponsors als VISA, McDonalds, Coca-Cola, Hyundai, Budweiser en Adidas flinke imagoschade opgelopen door de zweem van corruptie die de FIFA al enige tijd omringt.
Nu behalve de FIFA ook de sponsors steeds vaker in een negatief daglicht komen te staan door de wanordelijkheden binnen de wereldvoetbalbond neemt de merkwaarde van die sponsors fors af.
De merkwaarde is een afspiegeling van de waarde die een merk vertegenwoordigt, niet de waarde van het operationeel bedrijf zelf. In theorie zou die merkwaarde bij stevige imagoschade en verzet vanuit de consument kunnen afbrokkelen tot nul.
Gezamenlijk vertegenwoordigen de topsponsors Coca-Cola, McDonalds, Hyundai, Kia, VISA, Gazprom, Adidas en Budweiser bijna honderd miljard dollar aan merkwaarde. Jaarlijks tellen zij tussen 23 en 44 miljoen dollar neer om zich via de FIFA tot een miljardenpubliek te richten. Zij zijn er dan ook veel aan gelegen om de stroom van negatieve publiciteit te doorbreken.
Exit Blatter levert half miljard op
Volgens David Haigh, directeur van Brand Finance, doen de grote sponsors er verstandig aan om hun banden met de FIFA zo snel mogelijk te verbreken. "Sponsors hebben zich verbonden aan de FIFA om hun merk te versterken, niet om hun reputatie te vervuilen", meldt hij in een persbericht. "De huidige beschuldigingen zouden voor miljarden aan schade kunnen veroorzaken."
"Veel zal afhangen van de aankomende dagen, maar zonder te weten hoe snel de FIFA schoon schip zal maken, zou mijn advies aan de sponsors zijn om naar een uitgang toe te werken. Wat betreft de waarde van de FIFA; het zou de merkwaarde goed doen als Blatter met onmiddellijke ingang zou aftreden. Wij schatten dat de merkwaarde van de FIFA in dat geval met meer dan een half miljard zou stijgen."