De landskampioen denkt drie grote bedrijven in de regio te kunnen strikken om elk pakweg tien procent van het eigendom van PSV te verwerven. Dat meldt AD Sportwereld. De verkoop moet de Brabanders enkele tientallen miljoenen opleveren.
Dat stelt PSV op haar beurt in staat om forse investeringen te doen in bijvoorbeeld trainingscomplex De Herdgang en het Philips Stadion. PSV wil het geld niet gebruiken voor de aankoop van nieuwe spelers, wordt uitdrukkelijk vermeld.
Externe financieringen
Het aantrekken van externe financieringen tegen acceptabele voorwaarden is op dit moment vrijwel onmogelijk voor voetbalclubs. De stichting PSV Voetbal is sinds 1999 eigenaar van de club en verkocht nooit aandelen. Over een beursgang, zoals Ajax die wel maakte, is wel eens gesproken op de burelen.
Geen strategische zeggenschap
Maar in de praktijk kwam die er nooit. De bedrijven, die deelnemen aan de aandelenkoop, krijgen geen strategische zeggenschap. De clubleiding van PSV ging vorig jaar op bezoek bij FC Bayern München en keek daar in de boeken. De Duitse kampioen werkt al jaren met een model waarin enkele multinationals (Audi, Adidas en Allianz) een kwart van het aandelenpakket van de club in bezit hebben.
Via constructies met opties kan die club het belang op haar beurt in de toekomst terugkopen. De looptijd van de overeenkomsten met de aandeelhouders is in principe tien jaar. Zoals bekend is PSV zich aan het voorbereiden op de toekomst. Hoofdsponsor Philips verdwijnt na afloop van het komende seizoen van het PSV-shirt en de club wil dat bedrijf als eerste in de gelegenheid stellen om gedeeltelijk eigenaar van PSV te worden.