Sam Waale is 22 jaar en vanaf zijn zevende jaar fan van FC Eindhoven, de club die in de schaduw van PSV moet leven, maar als oudste club (111 jaar, red.) zich niet wil neerzetten als 'het kleine broertje van', maar mee als ‘de andere club’ van Eindhoven. "Lekker laagdrempelig en gezellige met een sterke band met elkaar”, zo typeert Sam 'de blauw-witten', zoals de club in Eindhoven en omgeving bekend staat en die hij sinds zes jaar uit en thuis volgt, uiteraard altijd met minimaal veertig tot vijftig andere gezellige fanatiekelingen.
Dit supporters-project, Buslijn 1909, is een voorbeeld van de laagdrempeligheid en de band die er bij de fans en de club heerst. "Ik besprak dit idee met iemand, die betrokken is bij de club als sponsor en wiens zoontjes vaak bij ons staan op Vak D (het vak waar de fanatieke aanhang van de club staat in het eigen stadion, red.). Niet alleen is hij sponsor met een enorm zwak voor de club, maar een echte voetbalfan, die me een paar maanden geleden uitnodigde om met een biertje over een supportersinitiatief te spreken. Hij had ervaring met zijn Engelse club Charlton en had over de virtuele wedstrijd gelezen van Lok. Leipzig (187.000 kaartjes van € 1,- zijn ervoor verkocht, red.) en ik had gelezen over een virtuele supporterstreinreis van FSV Zwickau en had ook mijn ideeën”, zo legt Sam uit.
“We kwamen na een leuke avond op het idee van onze virtuele busreis, die later Buslijn 1909 naar ons oprichtingsjaar werd genoemd. Hij heeft hij het idee aangebracht bij de club, die meteen enthousiast reageerde en het initiatief omarmde”, zo geeft Sam aan hoe laagdrempelig het is bij de club. Direct die week zaten we met de marketing- en communicatieman, Lars van Herk en de twee stagiaires en konden we aan de slag met het verzinnen van de items en het inplannen van de benodigde interviews.
Waar de ene - liefkozend binnen de werkgroep 'De Godfather van het project' - als denktank bleef fungeren, ging de ander, Sam, met de jongens van de marketing en communicatie-afdeling van de club volle bak aan de slag met de praktische invulling. Geholpen weer door een andere sponsor van FC Eindhoven die zelf media-items maakt voor de club en advies daarover kon geven.
De afgelopen weken is Sam dagelijks bezig met de items: opnemen, monteren, interviews met spelers en medefans afnemen. Hij doet het vol passie. “De medewerking van mensen als Ernie Brandts, Jan Poortvliet of John Achterberg (ooit te bewonderen aan de Aalsterweg als doelman, verkast naar Tranmere Rovers en nu keeperstrainer bij Liverpool FC, red.) is geweldig en de reacties van iedereen zijn zo mooi om te zien, daar doe je het ook voor." Niet alleen vrienden van Vak D, maar supporters uit alle rangen en standen en leeftijden geven input en reageren heel positief. We hebben de juiste snaar geraakt en een saamhorigheid bewerkstelligd.
"En de items brengen ook de emotie terug. In 2009 waren we bijna failliet en al afgeschreven door de KNVB en in maart dat seizoen werden we periodekampioen, als je weet wat voor emoties dat met zich meebracht, dat was niet normaal. Dat proef je gewoon als je mensen erover laat praten en willen we overbrengen. Niet alleen FC Eindhoven fans voelen dat, maar iedere voetbalfan kan zich daarin verplaatsen.
Naast het creëren van saamhorigheid in deze tijd en positief nieuws over de club, is een ander doel van Buslijn 1909 om geld in te zamelen voor diverse projecten. Met medewerking van de supporters zelf willen de initiatiefnemers op Vak D officiële staanplaatsen maken en de faciliteiten in het stadion verbeteren. Ook zal er iets gaan naar de jeugdactiviteiten van de club en tenslotte naar een goed doel.
Sam: "we hebben over de duizend bezoekers inmiddels nu na halte 3. We hopen nog vele haltes te maken de komende maanden met input van ieder die dat wil. We hebben contacten gelegd met een aantal supporters(clubs) zoals die van Tranmere, Charlton en FSV Zwickau en hopen dat het een beetje een hype wordt. Deelnemers krijgen altijd een vintage buskaartje thuisgestuurd en bij afname van dertig stuks of meer, krijgt de koper een mooie badge."
Maar wat er ook uitrolt, het is in ieder geval nu al een succes voor supporters en de club, die er straks hopelijk sterker uit zal komen.