Een spandoek bij AZ – Fortuna Sittard sprak boekdelen: anti zondag 20 uur. Fans van PSV gingen in de thuiswedstrijd tegen ADO een week later nog een stap verder. De eerste twintig minuten van de wedstrijden hielden zij zich akelig stil, uit protest tegen het gedoemde tijdstip. Het was de reactie die clubs en Supporterscollectief Nederland voorzagen, toen de KNVB voor aanvang van het seizoen een plan uitstippelde om elke speelronde een zondagavondwedstrijd te organiseren.
Het lukte hun – in combinatie met lokale autoriteiten – een streep door die plannen te krijgen, toch bleef de zondagavond een optie voor clubs om uit te wijken als het druk wordt met Europese verplichtingen. Vooral PSV maakt er dankbaar gebruik van, met morgen hun tweede speelrondeafsluiter op rij. “Op dit moment kiezen we er wel voor omdat het voor ons sportief en financieel gezien heel belangrijk is om die groepsfase te halen”, liet algemeen directeur Toon Gerbrands aan De Volkskrant weten.
Manders hoopvol
“We gaan zien hoe dat uitpakt, Misschien zitten de stadions vol, wordt er op tv ontzettend veel naar gekeken en is iedereen enthousiast", zei Eredivisie CV-directeur Mattijs Manders voor aanvang van het seizoen tegenover de NOS. Zeker op punt drie kunnen we een ‘nee’ concluderen. Niet iedereen is enthousiast. Maar hoe zit dat met die andere punten?
Eerst de stadions. AZ trok tegen Fortuna Sittard 12858 mensen naar het AFAS Stadion, dat op dat moment nog in een niet-ingestorte staat verkeerde. Dat ligt niet in de buurt van het gemiddelde van 15133 supporters vorig seizoen, de wedstrijd werd dus ondermaats bezocht. Ook bij PSV stelde het supportersaantal een tikkeltje teleur. 32 duizend mensen bezochten het Philips Stadion, vorig seizoen lag het gemiddelde op ruim 34 duizend.
Volgens Stichting KijkOnderzoek konden AZ - Fortuna Sittard en PSV - ADO respectievelijk rekenen op 138 duizend en 455 duizend belangstellenden bij FOX Sports. Dat zijn op zich geen onaardige cijfers, maar niet beter dan Eredivisiewedstrijden van een vergelijkbare statuur op andere tijdstippen. Wat betreft marktaandeel (het percentage kijkers gepercenteerd op het totale kijkerspubliek binnen de doelgroep – van enorme betekenis voor zendersdirecteuren) scoren de wedstrijden ronduit slecht. AZ – Fortuna Sittard bleef hangen op 3,3 procent en was daarmee na FC Emmen – FC Groningen en VVV-Venlo – RKC de wedstrijd met het minste marktaandeel. Deze potten hadden concurrentie van matchen van Ajax en PSV op een ander kanaal. PSV – ADO pakte een week later een marktaandeel van 10,3 procent. Ogenschijnlijk niet slecht, maar wel het minste marktaandeel van hele zondag. Een wedstrijd als FC Utrecht – PEC Zwolle pakte een paar uur eerder al 11,8 procent.
Het is niet eerlijk om het pilotproject daarmee als mislukt te bestempelen, dat zou voorbarig zijn na twee speelronden. Mensen moeten de tijd krijgen te wennen aan het idee en de lege stoeltjes in de stadions zullen ongetwijfeld ook verband dragen met de vakantieperiode. Desondanks kan een eerste meetmoment nooit vroeg genoeg zijn. En die laat zien: er is nog veel werk aan de winkel om de zondagavondwedstrijd een succes te laten zijn.