Deze vraag kwam bij ons op naar aanleiding van een video van professioneel FIFA-speler en enfant terrible Kurt0411. Hij ventileerde na een dag FIFA 20 te hebben gespeeld zijn mening over de nieuwe game. Een van de belangrijkste punten die hij aanhaalde, was dat de speelsnelheid in FIFA 20 ontzettend laag is. Te laag, zo oordeelde hij. Het voorbeeld dat Kurt hierbij gaf is uiterst interessant. Volgens hem ziet EA een club als FC Barcelona voetballen en denken ze: “Dat willen wij ook in de game kunnen”. Door het spel langzamer te maken, wil EA spelers de kans geven om mooie aanvallen op te bouwen, in plaats van constant in te zakken en te counteren. Kurt wijst hier echter op het feit dat FC Barcelona 45 minuten heeft om die mooie aanvallen op te zetten en de gamer heeft er slechts zes. Het spel juist sneller maken vergroot de zogeheten skill gap: het niveauverschil tussen spelers, waardoor het kaf van het koren wordt gescheiden.
Speelsnelheid niet het probleem
Voor beide argumentaties valt iets te zeggen. De game wordt realistischer als de gameplay langzamer is. Je loopt daarmee wel het risico dat een tegenstander de bal bij een kleine voorsprong constant achterin rondspeelt. Doordat jouw spelers te langzaam zijn in het druk zetten, heeft je tegenstander telkens genoeg tijd om een oplossing te vinden. Dat kan nooit de bedoeling zijn van een vermakelijke game. Het probleem ligt wat ons betreft dan echter niet aan de speelsnelheid, maar aan de interacties op het veld.
Waarom zakken minder goede ploegen in? Omdat dit effectief is. Op FIFA is het ook mogelijk, want de game wil zo realistisch mogelijk zijn. Het is alleen niet realistisch dat vrijwel ieder team vol absolute wereldsterren gaat inzakken en counteren. Volle pressie en mooie combinaties is wat we willen zien op tv en dus ook in FIFA. Het is EA nog niet gelukt om de juiste balans te vinden tussen compact staan en druk zetten. Druk zetten werkt niet belonend, want je spelers worden moe en je team wordt er binnen een seconde uit gecounterd.
Het is zodoende zaak dat EA FIFA 20 wellicht iets minder realistisch maakt. Zorg er maar voor dat druk zetten krachtig is en dat spelers er alles aan moeten doen om onder de druk uit te kunnen voetballen. En maak inzakken en counteren minder sterk, zodat die tactiek minder verleidelijk is om te kiezen. Het lijkt een minieme discussie, maar als FIFA 20 zoals Kurt zegt écht veel langzamer is en, zo geeft hij ook aan, inzakken nog steeds veel te krachtig, dan praten we hier weldegelijk over essentiële zaken. Realisme in de game is belangrijk, maar alleen als dit het spelplezier ten goede komt.