De Russiche kunstenaar is vandaag (11 juni) begonnen aan de creatie van een unieke kunstinstallatie. Werkzaamheden die hij uitvoert in de fanzone op het Konyushennaya Plein in St. Petersburg waar een heus voetbaldorp is herrezen. Daar wordt het kunstwerk straks gedigitaliseerd en omgevormd tot een NFT-trofee. Gazprom, een officiële sponsor van het toernooi, kwam met het initiatief om een gloednieuwe prijs in het leven te roepen voor het mooiste doelpunt van het UEFA European 2020 Championship. Het energiebedrijf benaderde de prominente Russische kalligrafie-futuristische kunstenaar Pokras Lampas om het idee uit te voeren.
Football for Friendship
De kunstenaar is van plan de installatie morgen (12 juni) af te ronden. Het kunstobject bestaat uit 432 voetballen die kalligrafische patronen bevatten van de naam van het kampioenschap, van Gazprom en het internationale sociale kinderprogramma 'Football for Friendship' van het bedrijf en de waarden ervan: vriendschap, gelijkheid, gerechtigheid, gezondheid, vrede, toewijding, overwinning, traditie en eer. De bal van de winnaar wordt aan de kalligrafie toegevoegd zodra zijn identiteit bekend is. De ballen vormen een open kunstruimte waarin iedereen ongebruikelijke inhoud voor zijn publiek kan creëren.
In de toekomst houdt de kunstinstallatie op te bestaan als fysiek object en wordt herboren als een digitaal kunstwerk in NFT-formaat. De digitale prijs en de bal van de winnaar worden uitgereikt aan de speler die het mooiste doelpunt van het UEFA European 2020 Championship scoort. Jonge ambassadeurs van het programma 'Football for Friendship', uit alle landen die deelnemen aan het EK onder wie twaalf Nederlandse kinderen, nemen deel aan de prijsuitreiking. Het hologram van de prijs zal te zien zijn in het UEFA-hoofdkantoor in Nyon, Zwitserland.
Eerste digitale trofee
De prijs voor de winnaar van het ‘Doelpunt van het Toernooi’ wordt de eerste digitale trofee in de voetbalgeschiedenis. Door fysieke waarneming en digitale realiteit te combineren in een echt kunstwerk, wordt het een creatieve belichaming van de geest van de UEFA EURO 2020: een wereldwijd evenement dat mensen van over de hele wereld samenbrengt rond sport.
"Vandaag is een zeer belangrijke dag, want voor het eerst in de geschiedenis van het voetbal wordt de trofee voor het beste doelpunt van het UEFA EURO 2020-kampioenschap niet alleen een fysiek object, maar een digitale NFT-trofee. Dankzij de steun van Gazprom, de officiële sponsor van het kampioenschap, hebben we de kans om Rusland op mondiaal niveau te presenteren en de trofee naar de grootste meester van deze sport te brengen", vertelt Pokras Lampas.
"Dit is niet de eerste keer dat Gazprom, al vele jaren een vertrouwde UEFA-partner, met initiatieven komt die bijdragen aan de ontwikkeling van voetbal over de hele wereld", aldus UEFA-marketingdirecteur Guy-Laurent Epstein. "Gazproms prijs voor het doelpunt van het toernooi is een unieke prijs in de geschiedenis van het voetbal en we hopen dat er in de loop van de volgende maand genoeg uitstekende doelen zullen zijn om uit te kiezen."