We zien in Nederland nog geen Nederlandse opties zoals onlinecasinozondervergunning.com op shirts staan, maar misschien komt dat in de loop der jaren nog. Zowel gokken als voetbal is uiterst winstgevend, en de samenwerking tussen deze twee is in de laatste decennia alleen maar verder gegroeid.
Door sponsorcontracten aan te gaan kunnen wedkantoren en zelfs sommige nieuwe UK online casino exploitanten zich op een buitengewoon effectieve manier positioneren; hun advertenties worden immers gezien door miljoenen voetbalfans. De Premier League-clubs worden beloond doordat ze miljoenen ponden betaald krijgen in ruil voor shirtsponsoring, of in sommige gevallen zelfs meer dan dat.
Het aantal sponsoren op dit moment
Op slechts drie clubs na (Sheffield United, Liverpool en Chelsea) begon elk Premier League-team het seizoen 2020/21 met een samenwerking met een bedrijf dat gerelateerd is aan gokken. Ongeveer de helft van de teams toont het logo van een gokmerk voor op hun shirt, en twee tonen het op hun mouw. Van alle gokbedrijven binnen de Premier League hebben Bet365, Betway, Parimatch en Sportsbet de meeste zichtbaarheid binnen de competitie.
Hoe dit zich door de loop der jaren heeft ontwikkeld
Vóór het seizoen 2002/03 was nog geen enkel wedkantoor of online casino zichtbaar in de Premier League. Fulham was dat seizoen de eerste club die besloot samen te werken met Betfair. Het logo van dit bedrijf was te zien op de uit- en thuisshirts van de Cottagers.
Zodra Fulham met Betfair in zee ging, was het hek van de dam. Dit opende deuren voor andere gokbedrijven om hun intrede te doen op de lucratieve Premier League-markt. Sinds dat eerste moment in 2002 hebben steeds meer voetbalteams deals met gokbedrijven gesloten.
Sterker nog, sinds het seizoen 2016/17 hebben minstens tien clubs een goklogo op de mouwen of voor op hun shirts afgebeeld en van de 349,1 miljoen pond die de shirtsponsoring van de Premier League in het seizoen 2019/20 opbracht, was 68,6 miljoen afkomstig van gokmerken. Geen wonder dat de Premier League de duurste spelers kan blijven betalen.
De sponsorovereenkomsten die tegenwoordig worden gesloten gaan verder dan de gewone wedstrijdtenues. Er zijn zelfs sponsorovereenkomsten voor de trainingstenues, waarbij clubs als Leicester City en Manchester City bepaalde weddenschapsmerken alleen tijdens hun warming-up en trainingen laten zien. Naast het feit dat de logo’s op het shirt te zien zijn, hebben wedkantoren ook grof geld betaald voor reclame rondom het veld, en op verschillende andere plaatsen in de stadions. Als er gespeeld wordt, kun je de advertenties van deze gokbedrijven altijd zien.
Het zijn niet alleen de tribunes en shirts die een sponsornaam dragen. Zelfs complete voetbalstadions zijn vernoemd naar bekende goksponsors. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het Bet365 Stadium, de thuisbasis van Stoke City (tegenwoordig te zien in het Championship).
De conclusie over deze sponsors
Gokorganisaties hebben in het hedendaagse voetbal duidelijk veel invloed gekregen en het feit dat ze kunnen adverteren is in Engeland genormaliseerd. De sponsoren leveren de deelnemende voetbalclubs miljoenen ponden op. Deze inkomsten vormen een belangrijk deel van het totale inkomen van deze clubs, en helpen hen bij het scouten van het toptalent waar de Premier League tegenwoordig bekend om staat. Waar een club als FC arcelona meer dan een miljard aan schulden heeft, lijkt het in de Premier League alleen maar beter te gaan. Heb je nu ook zin om een gokje te wagen? Lees hier meer over de opties.