Een winst van tien miljard euro. Volgens een onderzoek uit juli 2014 van het Braziliaanse Instituut voor Economisch Onderzoek, in opdracht van het Ministerie van Toerisme, was het zojuist georganiseerde WK een economisch succes. Het Braziliaanse nationale verkeersbureau Embratur was zo lief alle cijfers op een rijtje te zetten. Meer dan zevenhonderdduizend nieuwe vaste banen, een flinke toestroom in het toerisme en een verwachting voor 4,4 miljard buitenlandse investeringen; waar klaagde iedereen in Brazilië toch over? Het WK was niet alleen verantwoord om te houden, het legde een basis voor een goede toekomst.
Bessems is een stuk minder positief over de opbrengsten van het in 2014 gehouden toernooi. “Je kan niet zeggen dat er veel is overgebleven van het WK. Net voor het WK kwam het land in een zware economische crisis. Daar is het nog steeds niet uit. Er is veel werkeloosheid; de mensen hebben alleen maar slecht nieuws gehad. Daar heeft het WK, net als de Olympische Spelen in Rio de Janeiro twee jaar later, weinig aan veranderd. Sterker nog: het heeft het land waarschijnlijk alleen maar geld gekost.”

Zijn de hierboven genoemde getallen rijp voor een korreltje zout? “Ja, het zou mij verbazen als die cijfers correct zijn. Je moet in Brazilië altijd kijken wie zo’n onderzoek doet en wie het financiert. Ik wil niet uitsluiten dat het toernooi geld heeft opgeleverd. Maar een feit is dat de gemiddelde Braziliaan het niet zo ziet en voelt. Ik heb vaak aan mensen gevraagd of ze blij zijn dat het WK toen in hun land is georganiseerd. Hun antwoorden waren altijd heel negatief.”
Failliet
Na twee enorme sporttoernooien is de staat van Rio de Janeiro zelfs failliet. Miljarden pompte de stad in het organiseren van het WK en de Olympische Spelen. Bessems is onverbiddelijk voor het lokale gezag. “De politici zeggen dat ze failliet zijn door de Olympische Spelen. Dat is natuurlijk onzin. Ze zijn failliet omdat ze megacorrupt zijn. Ze hebben wanbeleid gevoerd. Toch gebruiken ze die evenementen als excuus.”
“Dus: wat heeft het Brazilië opgeleverd”, komt Bessems tot zijn conclusie. “Er is hier en daar een infrastructuurprojectje opgezet. Een vliegveld is uitgebreid of een buslijn toegevoegd. Maar hoeveel mensen maken nu dagelijks gebruik van een vliegveld? Voor de gemiddelde Braziliaan is het duidelijk. Het WK heeft het land alleen maar geld gekost.”

