"Ik belde de trainer terug en vroeg wat er aan de hand was", vertelde Bijen tegenover ELF Voetbal. "Hij vroeg op zijn beurt 'Ben je ziek, zwak of misselijk?'. Dat was gelukkig niet het geval. Of ik naar Jong Oranje wilde. Nou, daar hoefde ik niet lang over na te denken. Ik mocht het eten gelukkig afmaken. Mijn zus woont in Hengelo, net zoals ik. Ik heb eerst thuis wat onderbroeken opgehaald, daarna op ons trainingscomplex nog mijn voetbalschoenen. Gelukkig ligt dat ook in Hengelo."
Seriekijker
"Ik dacht aanvankelijk dat Jeremiah St. Juste van sc Heerenveen was afgevallen, omdat hij vrijdag tegen Heracles Almelo na rust geblesseerd naar de kant ging. Het bleek om Sven van Beek te gaan." De spelers van Jong Oranje verzamelden om 21.00 uur in Sanadome in Nijmegen. "Ik was er om 21.15 uur. Zelf gereden, we hebben een auto van de club. De meeste jongens gingen rechtstreeks naar hun kamer. Ik lig nu met Bas Kuipers (van sbv Excelsior, red.) op de kamer. Dat gaat goed. Net zoals hem ben ik een seriekijker, geen PlayStation-fanaat, haha."
Vrijdag ontbrak de naam van Bijen aanvankelijk op de lijst van de definitieve selectie. "Nee, ik had daarna geen speciale dingen gepland. Bij FC Twente zouden we doortrainen tot donderdag. Mijn vriendin moet ook gewoon naar school. Ik vind Oranje nog steeds een mooie eer. Ik heb er natuurlijk vorig jaar al bijgezeten en beschouw het als een enorme waardering."
Zondag speelt Jong Oranje in de Nijmeegse Goffert tegen Jong Slowakije. "Ik ken eerlijk gezegd weinig jongens. Dat geldt zelfs voor de A-ploeg, maar dat zullen meerdere jongens hebben. Ik verwacht een fysiek, sterke ploeg die lastig is te bespelen. Bij FC Twente speelde ik samen met Kristopher Vida. Natuurlijk, dat was een Hongaar, maar zo'n spelers verwacht ik zondag ook tegenover me. Als ik speel natuurlijk. Ik hoop met plezier te spelen, te genieten."
Naam achterop
Of hij zijn Oranje-shirt bewaart of ruilt, weet de 20-jarige rechtsbenige centrale verdediger nog niet. "Dat ligt aan het verloop van de wedstrijd", vervolgde hij tegenover ELF Voetbal. "Ik heb er twee mogen houden van het Internationale Toernooi in Toulon in juni. Maar nog geen met mijn eigen naam achterop. Het zou mooi zijn als we zondag met namen achterop spelen. Mijn ouders, vriendin, broer en zus zijn erbij." Of hij nerveus zal zijn? "Toen ik vorig jaar mijn debuut maakte tegen PSV, was dat zeker wel het geval. De allereerste keer voor Oranje ook, maar het wordt steeds minder."
Door de zware blessure van Giorgios Katsikas vervult hij momenteel een basisplaats bij FC Twente. "Vorig jaar speelde ik voor Jong FC Twente in de Jupiler League. De voorbereiding dit seizoen ging goed. De trainers meldden ook dat ik tegen de basis aanzat. Dan is het wachten tot er een gaatje valt. Door de zware knieblessure (afgescheurde kruisband, red.) van Katsikas speel ik nu. Hopelijk kan ik dit volhouden."

