Over zijn verrassende uitverkiezing in Oranje zweeg hij op social media dan ook in alle toonaarden. Gelukkig waren daar nog zijn collega-internationals. Robin van Persie (2.6 miljoen volgers) was blij dat hij zijn bro @ibrahimafellay weer eens zag. Gregory van der Wiel (484k) meldde via een selfie vanuit het vliegtuig dat hij onderweg was naar Oranje 'for 2 important games this week'. Drie berichten later zien we de rechtsback, gehuld in Oranje-shirt, stoer de lens in kijken. Het onderschrift: 'Full Focus!' Een paar uur later gaf de man die nog geen speelminuten maakte in Parijs op prenatale wijze een penalty weg.
Daley Blind (1m), getooid met moeilijke pet en koptelefoon, sprak ook al over 'again 2 important games' en kraaide het samen met Davy Klaassen (93.3k) een 'post' later uit dat hij in Katwijk toch maar mooi het voetvolleytoernooi van Oranje had gewonnen. Gek, winnen is wel het laatste woord dat in mij opkomt als ik aan Oranje denk (de komende weken zal ik nog wel een paar keer schreeuwend wakker worden van de manier waarop Daley superturk Arda Turan in stelling bracht...).
Memphis Depay (1.4m) bedankte op zijn beurt Optima Cars voor het geweldige werk wat ze aan zijn auto hadden gedaan. Verder herinner ik me nog een post waarin Wesley Sneijder (995k) het tijdschrift Grazia aanprijst, niet geheel toevallig omdat zijn echtgenote Yolanthe op twee covers prijkt én poseert Gini Wijnaldum (137k) trots met zijn oma en de gouden schoen. Dat laatste bericht vind ik een grensgevalletje. De foto was een oprechte dankbetuiging aan zijn oma, dat wel. Maar het is toch een gotspe dat voetballers in de week van de waarheid een gala mogen bezoeken, ook al waren zij (Wijnaldum en Depay) de twee grootste feestvarkens?
Danny Blind had de krant die hem zo zwart had gemaakt tijdens Cruijff's fluwelen revolutie gewoon een dikke middelvinger moeten geven! Dan maar even via een straalverbinding contact maken met dat hotel in Noordwijk, de prijzen met een big smile in ontvangst nemen en weer overgaan tot de orde van de dag. Graag of niet. Want alles moet wijken voor het heilige doel, het EK in Frankrijk, niet waar? Maar ja, de commercie heeft Oranje en zijn spelers in een ijzeren greep. Zaakwaarnemers sporen hun cliënten aan om zichzelf zoveel mogelijk te profileren in de sociale media. Hoe meer volgers, hoe harder de kassa gaat rinkelen.
Op Twitter en Instagram verdient Cristiano Ronaldo immers een vermogen. Per promotiebericht pakt CR7 (echt waar!) 125.638 euro, oftewel 900 euro per letter. Van dat bedrag mogen de heren zaakwaarnemers lekker mee snoepen. Het resultaat van al deze zakkenvullerij hebben we de laatste twee interlands van Oranje kunnen aanschouwen. Oranje ging tweemaal de bietenbrug op, kreeg vier goals tegen, wist zelf niet te scoren en staat vierde in een poule achter wereldtoppers als IJsland, Tsjechië en Turkije.
Zo maar wat nummers vier uit de andere poules: Montenegro, Cyprus, Finland, Wit-Rusland. Eén speler ontsteeg in Konya op alle fronten de grauwe middelmaat: Jaïro Riedewald. Drie dagen voor zijn negentiende verjaardag speelde de nog onbedorven debutant een geweldige pot. Riedewald was namelijk fully focused, oogde als een man met een missie. Hij was de enige. Voor een bericht op Instagram had hij de laatste zeven weken geen tijd.

