PSV-hart is mooi, resultaten tellen
Trainers worden al geregeld als passanten bestempeld door supporters, laat staan hoe directieleden benaderd worden. Maar de nieuwe commerciële man van PSV heeft ontegenzeggelijk een PSV-hart. Hij is 46 jaar, maar heeft al 40 jaar een seizoenkaart en ook in de 12 jaar dat hij in het buitenland woonde hield hij zijn plaats aan. Janssen in het Eindhovens Dagblad: "Mijn opa's en oma's woonden al vlakbij het Philips Stadion en zelf heb ik veertig jaar een seizoenkaart van PSV. Ik heb dus wel iets met de club." Maar binnen PSV, zo realiseert hij zichzelf ook, wordt hij afgerekend op resultaten en niet op clubliefde.
En de commerciële afdeling is het zorgenkindje binnen de club, ondanks de economische groei liepen de cijfers terug en dat betekende voor Peter Roovers begin dit jaar einde dienstverband bij PSV. Zaken die Roovers waarschijnlijk aangerekend werden waren het niet kunnen vinden van een rugsponsor en het vertrek van BDO als sponsor. Het accountantskantoor mocht vanwege veranderende regelgeving geen deel meer uitmaken van PSV’s sponsorpyramide, maar dat was al enige tijd bekend en er is onvoldoende op ingespeeld.
Uitdagingen bij PSV
Natuurlijk staat een rugsponsor hoog op de verlanglijst en wie de achterzijde van het huidige shirt bekijkt ziet dat de spelersnaam naar onderen is verplaatst, dus wellicht zit er schot in deze slepende kwestie. Maar dan is er natuurlijk de Mexicaanse-connectie bij PSV, de afgelopen jaren zorgden Hector Moreno en Andrés Guardado al voor naamsbekendheid in Midden-Amerika. Hirving Lozano rijgt de doelpunten aaneen op het voetbalveld en dat moet ook leiden tot commerciële successen.
Janssen heeft al ideeën op welke wijze hier invulling aan te geven en kan daarmee gebruik maken van zijn ervaring in bijvoorbeeld Azië. “Je moet doortastend, creatief en origineel zijn. Zelf heb ik bij De Lage Landen ook vanaf nul en met nul medewerkers vestigingen moeten opbouwen in een aantal nieuwe landen. Die ervaring kan me nu bij PSV van pas komen,” aldus Janssen.
Daarnaast is PSV klaar voor het opengaan van de online kansspelen markt. De wetgeving ligt al klaar in Den Haag en de verwachting is dat de gokmarkt in 2019 open zal gaan. Algemeen Directeur Toon Gerbrands pleit al jaren voor het ingaan van de wet voor de legalisering van online casino spellen en dat het alsmaar uitstellen ten koste gaat van de sportwereld in Nederland. Half oktober presenteerde PSV dan zijn eerste partner in deze markt: het Aziatische Wellbet, een aanbieder van sportweddenschappen en online casino. Het gaat nu alleen nog om gebruik van beeldmateriaal en gebruik van logo, maar wie weet zal dat in de toekomst verder uitgebreid worden.
Belangrijkste dossier op het bureau van Janssen zal ongetwijfeld de shirtsponsor zijn. Het duurde lang alvorens Energiedirect.nl gestrikt werd als hoofdsponsor, maar dat contract loopt medio 2019 af. Dat lijkt ver weg, maar de periode is korter dan dat PSV de vorige keer nodig had om een nieuwe sponsor te vinden.
Brainport: kansen of beperking?
De regio Eindhoven wordt ook wel aangeduid als Brainport en het gaat daar economisch nog net iets beter dan in de rest van Nederland. Maar de bedrijven hebben niet direct voordeel bij het sponsoren van PSV zo zegt Janssen: “Een internationaal georiënteerde onderneming, zoals bijvoorbeeld ASML, verkoopt niet aantoonbaar meer chipmachines wanneer ze ons sponsoren.”
Maar toch ziet Janssen ook in die markt mogelijkheden: “Vele duizenden expats wonen en werken in Zuidoost-Brabant en dat aantal neemt de komende jaren alleen maar toe. PSV kan er wel aan bijdragen dat relaties en werknemers zich in deze regio op hun gemak voelen.”
Janssen heeft nog een maand om zich in te lezen en voor te bereiden en hij gaat dan per 1 december echt aan de slag. De supporters zijn blij met een PSV-man op die positie, maar uiteindelijk zal hij ook door hen worden afgerekend op resultaten.