Red Bull Salzburg
SV Austria Salzburg is de club van de stunt van 1994. De toenmalige koploper van de Oostenrijkse Bundelsiga versloeg een aantal Europese subtoppers en bereikte zodoende de finale van de UEFA Cup. Daar lag de lat uiteindelijk iets te hoog voor de club in het paars. Internazionale versloeg de Oostenrijkers vrij eenvoudig.
Stunten in Europa lukte de opvolgende jaren niet meer, maar in de competitie werd SV Austria Salzburg enkele keren kampioen. Het waren succesjaren voor de club die voorheen continu tussen het eerste en tweede niveau schommelde, maar het keerpunt volgde alweer snel. Na de jaren negentig vlotte het maar niet voor de voormalige stuntploeg. In de Bundesliga eindigde de ploeg constant in de lagere regionen van de competitie en ook financieel gezien gaat het niet goed met de Oostenrijkers. Energiedrankgigant Red Bull was inmiddels bezig met het uitbereiden van hun merk in de sportwereld, dat het zich in het voetbal ging mengen was ook zeker geen geheim.
Het was dan ook geen verrassing dat Red Bull een pilot ging draaien in het land van oorsprong. Het Oostenrijkse frisdrankmerk nam SV Austria Salzburg over en veranderde direct het een en ander aan de club. Ten eerste werd de naam veranderd, Red Bull Salzburg werd de nieuwe naam van de club. Vervolgens werd afscheid genomen van het vertrouwde paarse tenue, het rood-witte Red Bull-tenue werd de nieuwe kleding voor de spelers. Dit zal ongetwijfeld een negatieve impact hebben gehad op de shirtverkoop van de club, de fans waren razend toen de shirts van hun club veranderde. Tot slot werd het logo veranderd, de welbekende stier van Red Bull prijkte nu op het logo van de club uit Salzburg.
Alhoewel de fans uit Salzburg zich nu niet meer druk hoefden te maken over een eventueel faillissement, waren de supporters alles behalve tevreden. Er werd zelfs een nieuwe club opgericht, SV Austria Salzburg trad toe in het amateurvoetbal. Ondertussen timmerden de nieuwe eigenaren flink aan de weg. In het eerste seizoen, 2005, werd er ruim tien miljoen euro uitgegeven aan nieuwe spelers. Zoveel geld had de club in de voorgaande twintig jaar bij elkaar opgeteld nog niet opgehoest.
Met alle nieuwe aankopen werd de club in de opvolgende twaalf jaar maar liefst acht keer kampioen. De club doet jaarlijks mee op het Europees toneel en boekt hier en daar ook nog eens wat successen. Het transferbeleid van RB Salzburg is ook uitstekend gebleven. Hoewel RB Salzburg veel meer uitgeeft dan zijn competitiegenoten, boeken de eigenaren aanzienlijke winst met de verkoop van spelers. Zo werd Sadio Mané aan Liverpool verkocht, vertrok Marc Janko voor zeven miljoen euro naar FC Twente, ging Kevin Kampl zijn geluk in Dortmund beproeven en vertrokken Naby Keïta en Dayot Upamaceno gezamenlijk naar RB Leipzig.
Al met al pakte de overname van Red Bull financieel en sportief gezien goed uit. De frisdrankgigant ziet echter één ding over het hoofd: de fans. SV Austria Salzburg is aan een opmars bezig en promotie naar het hoogste niveau behoort tot de mogelijkheden in de aankomende jaren. Een kampioenschap van SV Austria Salzburg is iets waar elke Oostenrijkse voetballiefhebber op hoopt, want ook door andere clubs wordt het steenrijke kind van Red Bull behoorlijk gehaat.
Nu RB Salzburg zich heeft geplaatst voor de halve finales van de Europa League, heeft de club er weer een aantal aanhangers bij. Veel voetballiefhebbers waren blij toen de underdog in de kwartfinales Lazio Roma op mirakuleuze wijze wist te verslaan. Met drie doelpunten tussen de 72e en de 76e minuut viel de Europese droom van Lazio Roma in het water. In de halve finale wacht nu Olympique Marseille. Als de Oostenijkers na Real Sociedad, Borussia Dortmund en Lazio Roma ook nog de Fransen kunnen uitschakelen, kan Red Bull spreken van één van de meest succesvolle overnames ooit.
RB Leipzig
Veel Oostenrijkers werden niet vrolijk door de overname van SV Austria Salzburg. In Duitsland werd men woedend door de overname van SVV Markranstädt. SVV Markranstädt? Ja, de lokale club uit Leipzig dobberde op het vijfde niveau van Duitsland rond en had een paar lokale aanhangers. Veel weerstand ondervond Red Bull eigenaar Dietrich Mateschitz hier dus niet. De weerstand ondervond de nieuwe club vooral van de andere clubs.
Ook bij SVV Markranstädt vonden de gebruikelijke veranderingen plaats. Het logo veranderde in een stier, het shirt werd rood-wit en de naam veranderde in RB Leipzig. Bovendien werden er bakken aan geld in de club gepompt. De Duitse Bundesliga stond de toetreding van een grote sponsor echter niet zomaar toe. Zo mocht Dietrich Mateschitz de naam Red Bull niet in de naam van de club opnemen. Red Bull omzeilde deze regel makkelijk door zijn club 'RassenBallsport Leipzig' te noemen RB Leipzig dus. Bovendien mag één voorzitter niet alleen beslissen binnen een club. 51% van de club moet in handen zijn van de fans die lid zijn van de club. Dietrich Mateschitz stelde de prijs voor een lidmaatschap op 800 euro per seizoen waardoor de club in het begin maar een paar leden had. Deze leden waren allemaal werknemers bij het bedrijf Red Bull.
Het ging goed met het nieuwe 'project' in de lagere divisies van Duitsland. Tegenstanders weigerden RB Leipzig een club te noemen, het is toch simpelweg gewoon een project. Na vier jaar bereikte RB Leipzig de wereldpers, vanaf nu speelde de club op het derde niveau en speelde het dus nationaal. En ook nu promoveerde de club direct. De haat tegen de Oost-Duitsers begon hier toch echt toe te nemen bij de tegenstanders van RB Leipzig. Spandoeken met hatelijke teksten worden normaal en ludieke tot minder ludieke acties werden tegen RB Leipzig georganiseerd. Zo werd er in de wedstrijd tegen Dynamo Dresden een stierenkop op het veld gegooid, weigeren ploegen een oefenwedstrijd tegen RB Leipzig te spelen en vergeleken de fans van Erzegibirge Aue Dietrich Mateschitz met Adolf Hitler.
Dietrich Mateschitz trekt zich er niks van aan en gaat vrolijk door met zijn beleid. Zo werd er een trainingscomplex van twaalf miljoen euro uit de grond gestampt en denkt hij aan een uitbreiding van het stadion. Aan spelers geeft de club niet eens zo bizar veel geld uit. Een uitgedokterd scoutingsbeleid zorgt ervoor dat grote talenten naar Leipzig vertrekken. Bovendien werkt een nauwe samenwerkingsverband met RB Salzburg ook in het voordeel van RB Leipzig.
Met revelaties als Dayot Upamaceno, Naby Keïta en Emil Forsberg wist RB Leipzig zich afgelopen seizoen knap te scharen tussen de absolute top van Duitsland. Na een derde plek in de groepsfase van de Champions League plaatste RB Leipzig voor de knock-out fase van de Europa League. Alleen Olympique Marseille was een brug te ver voor RB Leipzig. De uitschakeling zal in Duitsland met gejuich ontvangen zijn.