Dear @adidasfootball,
— AFC Ajax (@AFCAjax) 13 juli 2018
Thank you for your trust in the future.#adidas2025 pic.twitter.com/ZUqAANV7au
NEDERLAND
Feyenoord: Adidas
Het is moeilijk te zeggen hoeveel Feyenoord van Adidas krijgt: de Rotterdammers verkopen namelijk zelf hun shirts. Adidas ontwerpt de kleding, stuurt die tegen bodemprijzen naar Feyenoord en de Stadionclub brengt ze zelf aan de man. Adidas betaalt Feyenoord dus minder, maar de club houdt meer geld over aan de verkoop van shirts. Het meest recente jaarverslag van de Rotterdammers spreekt van 10,5 miljoen euro die verdiend is aan merchandising, het leeuwendeel van die inkomsten zal verdiend zijn aan spullen met Adidas erop.
PSV: Umbro
Na decennialang met Nike op de borst te hebben gelopen stapte PSV over naar Umbro. De Amerikanen voerden een koerswijziging door waardoor de Brabantse club genoegen moest nemen met minder én ook nog eens amper inspraak zou houden in het ontwerp van de tenues. Dat wilde de club niet slikken, waardoor ze besloten over te stappen naar Umbro, waar weinig grote clubs nog in spelen. De inkomsten zouden met ruim vijf miljoen euro per jaar ongeveer stabiel blijven.
DE ECHT GROTE JONGENS
FC Barcelona: Nike
Geen wonder dat Nike geen groot budget meer voor PSV had. Twee jaar geleden maakte Nike bekend dat het tot 2028 op de truitjes van FC Barcelona te bewonderen is. Voor dit voorrecht betalen ze 105 miljoen per jaar, ook mag Barcelona zich nog verheugen op minimaal vijftig miljoen euro uit shirtverkoop. Het is amper nog voor te stellen dat Johan Cruijff nog niet zo gek lang geleden in het Catalaanse blaugrana schitterde zonder dat er iemand op het tricot adverteerde.
Manchester United: Adidas
Een nieuwe deal met Adidas is alleen de grote clubs gegeven, klinkt het jubelend uit het Amsterdamse kamp. En inderdaad, er is sprake van een hele reeks Europese topclubs die geen nieuwe verbintenis met de Duitse gigant konden afsluiten omdat de kledingmaker daar geen interesse in had. Toch zal Edwin van der Sar verbleken bij het bedrag dat zijn oud-club Manchester United ieder jaar van Adidas krijgt: een slordige 85 miljoen euro.
Real Madrid: Adidas
Ook Real Madrid casht honderd miljoen per jaar van Adidas, zo maakte Der Spiegel vorig jaar bekend. De Koninklijke was boos over de manier waarop het Duitse weekblad aan die informatie kwam, maar weerlegde die niet. Pikant is natuurlijk dat Lionel Messi, superster van aartsrivaal FC Barcelona, op persoonlijk vlak ook met Adidas in zee is. Voor de echte Europese topclubs geldt geen wet: alle reclame is welkom voor de grote kledingsponsors.
LeBron James: Nike
Er is altijd baas boven baas. Vaak wonen die dan in Amerika. Basketballer LeBron James hoeft helemaal geen zorgen meer te hebben over wat basketbalverenigingen hem betalen, hij heeft een levenslange schoenendeal met Nike. Toen zijn zaakwaarnemer de vraag kreeg of dat contract goed was voor een miljard dollar, lachte de man eens minzaam en bewoog zijn wijsvinger in opwaartse richting.