Overzicht van shirtsponsoren
In het huidige seizoen hebben alle clubs een shirtsponsor. De shirtsponsoren leveren de clubs een mooi bedrag op. Hieronder een overzicht van de shirtsponsor per club en het bedrag dat ze per jaar sponsoren, van hoog naar laag:
• Ajax: Ziggo (8 miljoen + bonus per jaar)
• PSV: EnergieDirect (6 miljoen + bonus)
• Feyenoord: Qurrent (4,5 miljoen)
• AZ: AFAS Software (3 miljoen per jaar)
• FC Groningen: Payt (1,3 miljoen + bonus)
• FC Utrecht: Zorg van de Zaak (1,2 miljoen + bonus)
• Vitesse: Droomparken (1 miljoen)
• sc Heerenveen: GroenLeven (800.000)
• Heracles Almelo: Asito (800.000)
• ADO Den Haag: Cars Jeans (700.000 per jaar)
• PEC Zwolle: Molecaten (400.000 à 500.000)
• Willem II: DESTIL (300.000 à 500.000)
• NAC Breda: CM Payments 300.000 à 500.000)
• VVV-Venlo: Seacon (300.000)
• Fortuna Sittard: DLM (200.000 a 300.000)
• De Graafschap: Flexfactory (200.000 a 300.000)
• Excelsior: DSW Zorgverzekeraar (200.000)
• FC Emmen: Hitachi Capital Mobility (150.000 a 250.000)
Komend voetbalseizoen
Het duurt nog even voordat het nieuwe voetbalseizoen van start gaat. Een aantal clubs is dan ook nog op zoek naar een nieuwe shirtsponsor. Voorbeelden hiervan zijn PSV, Vitesse, De Graafschap, Fortuna Sittard, sc Heerenveen en NAC Breda. Feyenoord heeft in Droomparken al haar nieuwe shirtsponsor voor het komende seizoen gevonden. Het bedrijf, dat op dit moment op de borst van Vitesse staat, levert de Rotterdamse club circa zes miljoen euro op, met daarbovenop nog een bonus. Hiermee komt het bedrijf in een rijtje te staan met eerdere shirtsponsoren van Feyenoord, zoals Opel, Fortis en ASR Verzekeringen.
Een aantal Eredivisieclubs heeft nog een doorlopend contract met haar shirtsponsor. Ajax heeft nog een verbintenis met Ziggo tot 2020. AZ nog een tweejarige verbintenis met AFAS Software. Dit geldt ook voor ADO Den Haag (CARS Jeans) en VVV-Venlo (Seacon). Heracles Almelo zelfs nog een tienjarige verbintenis met Asito. Voor FC Groningen geldt dat ze nog een eenjarige optie hebben om te verlengen met de huidige shirtsponsor Payt.
Populariteit energieleveranciers als shirtsponsor neemt af
De afgelopen jaren is het aantal voetbalclubs in het betaald voetbal met een energieleverancier als shirtsponsor enorm gegroeid. Zo zijn er in het huidige seizoen drie Eredivisieclubs die met een energieleverancier op de borst spelen. Het gaat om de clubs Feyenoord (Qurrent), PSV (EnergieDirect) en sc Heerenveen (GroenLeven). Echter wordt het contract aan het eind van het seizoen niet verlengd. Een divisie lager in de Keuken Kampioen Divisie speelt FC Twente (Pure Energie) komend seizoen nog wel met een energieleverancier op haar borst en kan bij eventuele promotie toch nog een energieleverancier op het shirt van een Eredivisieclub worden bewonderd.
Het doel van energieleveranciers is natuurlijk om door de promotie op shirts meer klanten binnen te halen. Laat je bij de keuze van de energieleverancier echter niet leiden door clubsentiment, maar maak een goede afweging en ga energieleveranciers vergelijken. Hiermee kun je een hoop geld besparen en dat geld kun je ook gebruiken om je favoriete club live te zien spelen.