EA heeft het nemen van vrije trappen bijzonder moeilijk gemaakt in FIFA 20. Reden voor veel gamers om uit te zoeken op welke manier je de bal überhaupt op doel krijgt. Tijdens zo'n ontdekkingstocht kwam een gamer er achter dat je een vrije trap negen van de tien keer kon scoren, apart genoeg door de vrije trap op een foute manier te nemen.

Mikken, kracht en timen
In bovenstaande foto, genomen door FIFA-YouTubers TwoSync, is te zien hoe je deze bizarre vrije trap moet nemen. Allereerst mik je de bal precies tussen het muurtje en de keeper. Vervolgens houd je de schietknop net zo lang in tot drieënhalve balkjes kracht gevuld zijn. Op het moment dat de speler wil schieten, spam je de schietknop. Dit zorgt ervoor dat de vrije trap rood getimed genomen wordt, het slechtste scenario. Normaliter zou de bal ruim over of naast gaan. Desnoods wordt het een rollertje in de muur. Dit blijkt echter niet het geval. In enorm veel gevallen schiet de vrije trappennemer de bal schitterend in de kruising, zelfs de keeper de vrije trap neemt!
Is dit een fout in het spel? Ja en nee. In principe is dit slechts een overpowered mechanisme, net als de niet te verdedigen volley-voorzetten in FIFA 19. Wat deze techniek alleen zo bizar maakt, is dat het een heleboel dingen zijn die niet zouden moeten kunnen, maar toch samenkomen. Een vrije trap die door het midden wordt gemikt en in de kruising vliegt. Rode timing, maar een geweldig schot. En een keeper die je gerust achter de bal kan zetten en de vrije trap net zo goed neemt als Lionel Messi. Het is te hopen dat EA dit zo snel mogelijk uit het spel haalt, aangezien het niet een mechanisme lijkt te zijn dat in FIFA thuishoort. Toch is het al flink 'misgegaan'. In de eDivisie nam FC Groningen-gamer Nick den Hamer het op tegen Dani Hagebeuk van Ajax. Den Hamer gebruikte deze manier van vrije trappen nemen om een ontzettend belangrijk doelpunt te scoren. Hagebeuk kon een cynische lach niet onderdrukken, waarna Den Hamer zei: "Tja, dat zijn de glitches". Dat dit soort dingen nog altijd in FIFA zit, laat zien dat het wellicht te vroeg is om FIFA als volledige professionele game te bestempelen.

