"We maakten budget vrij om werknemers op te leiden en in te zetten. De grootste vereiste is dat audiotechnici het spel herkennen. Binnen een seconde moet er gehandeld worden: op het moment dat het doelpunt valt of de overtreding wordt gemaakt. Niet als de speler al drie keer is doorgerold. Het werkt heel secuur", vertelt Emiel Gobes, Head of Production van Southfields, in ELF Voetbal nummer 12, dat ook hier online is te bestellen.
Uiteenlopende handelswijzen
We liepen een avondje mee met het audioteam op een Champions League-avond. Tevens spraken we met Gobes en Mourad Kajouaa, hoofd regie bij Southfields en sinds augustus tevens audioregisseur. Beiden leggen ook uitgebreid uit met welke verwachtingen ze dit seizoen begonnen. "We hadden voor aanvang van het seizoen verwacht dat de UEFA de host broadcaster, het rechthebbende tv-station uit het land van de club die thuis speelt, zou verplichten twee opties aan te leveren. De beelden zónder en mét toegevoegd stadiongeluid. De UEFA heeft op dat gebied echter geen beslissing genomen. Daardoor lopen de handelswijzen nu uiteen", vertelt Gobes.

"Italië levert geen toegevoegd stadiongeluid aan, Spanje ook nog niet. De toegevoegde geluiden uit Denemarken waren van een dermate teleurstellende kwaliteit dat we besloten het zelf te doen. Engelse broadcasters leveren alles over het algemeen goed aan. Dat kunnen we probleemloos overnemen. Dat merken we al het hele seizoen, omdat we ook de productie voor Ziggo Sport van de Premier League doen."
"Ook voor ons was dit compleet nieuw”, vervolgt Gobes. “Na de coronastop startte de Bundesliga als eerste op. Zij kozen direct voor Enhanced Audio. Dat deden ze vanaf het eerste duel behoorlijk goed. LaLiga maakte dezelfde keuze. Al zag je daar in de beginfase een bal over het doel vliegen waarna vijf seconden later pas ‘oeeeee’ was te horen. Een aantal competities projecteerde door middel van augmented reality-effecten supporters op de lege tribunes. Ook zag je her en der op de tribunes LED-schermen met meekijkende supporters of zelfs kartonnen hoofden op de stoeltjes. Al snel waren kijkers het erover eens dat de aandacht daar te veel naartoe trok. Nu liggen in stadions mooie doeken op tribunes. Dat geeft meer rust."
Voorkeur peilen
"Door de ervaringen van de buitenlandse competities die afgelopen seizoen alsnog uitgespeeld werden, wisten we welke weg we moesten inslaan. Vooraf peilden we de voorkeur van de Nederlandse tv-kijker. Ruim 75 procent vindt toegevoegd stadiongeluid het prettigst." Gobes vertelt ook welke unieke kans het voetbal liet liggen, alles wat kwam kijken bij een Champions League-wedstrijd van Ajax, hoeveel of welke mensen aan een productie werken en hoe de bewuste geluidsbanden worden gemaakt.

In ELF Voetbal nummer 12 zijn ook interviews te lezen met Ryan Gravenberch, Joao Carlos Teixeira, Lieke Martens, Loïs Openda en Ivan Cvetkov, een terugblik met enkele hoofdrolspelers van Ajax op de gewonnen Wereldbeker in 1995, we vergezelden Fortuna Sittard-verdediger Georges Cox tijdens zijn dagelijkse honden uitlaatrondje, een portret van Bayern München-ster Alphonso Davies en nog veel meer.
ELF Voetbal nummer 12 ligt in de bekende schappen in de kiosk, boekwinkel of supermarkt. En is online verkrijgbaar. Hier besteld is binnen twee à drie dagen in huis. Een ideaal decembergeschenk. Een abonnement nemen, is helemaal gemakkelijk. Vind daarvoor hier de informatie. Zoek je eigen welkomstgeschenk uit. Ook bieden we diverse scherp geprijsde pakketten aan.

