Hij was daarmee de eerste voetballer in de geschiedenis die de grens van 100 miljoen overschreed. Inmiddels is dit bedrag ruimschoots overschreden, in 2017 betaalde Paris Saint-Germain 222 miljoen euro aan FC Barcelona om Neymar naar de Franse hoofdstad te halen. Om deze bizar hoge bedragen te kunnen betalen, zijn topclubs afhankelijk van sponsordeals en de laatste jaren wordt er steeds vaker gekozen voor deals met online casino’s. In dit artikel gaan we kijken hoe dat zit.
Nieuwe technologieën voor online casino’s
In de komende jaren zullen er een aantal nieuwe technologieën worden doorgevoerd die het bereik en de doelgroep van online casino’s aanzienlijk moeten vergroten. Om te beginnen zullen meer online casino’s aanbieden om te spelen zonder dat je daarvoor een account hoeft aan te maken, waardoor het gemakkelijker zal worden om te betalen en uitbetaald te worden. Daar kan je meer over lezen in de gids voor Pay n Play Casino’s.
Ook zal er in de komende jaren meer aandacht worden besteed aan de manier waarop een online casino wordt beleefd. Spelers kunnen bijvoorbeeld vanuit huis deelnemen aan een spel dat echt gespeeld wordt en praten met de dealer, croupier en medespelers. Net als in een fysiek casino.
Daarbij zullen online casino’s proberen om hun doelgroep te vergroten door meer te investeren in eSports, waarbij bezoekers kunnen inzetten op toernooien die volledig online worden gespeeld. De markt voor eSports zet jaarlijks zo’n 1,5 miljard dollar om en heeft weer een hele nieuwe doelgroep.
Tot slot zullen er ook meer nieuwe spellen worden ontwikkeld, waarmee nieuwe doelgroepen worden aangetrokken. Deze spellen zullen zich bijvoorbeeld specifiek richten op vrouwen.
Online casino’s die Europese topclubs sponsoren
In het buitenland is het al langer normaal dat online casino’s voetbalclubs sponsoren en dat is voor beide partijen erg voordelig. Het Engelse West Ham ontvangt ieder jaar 10 miljoen pond van het online casino waar ze door worden gesponsord en het Belgische Club Brugge mag ieder jaar 6 miljoen euro op zijn rekening bijschrijven. Een van de grootste online casino’s heeft zelfs 171 miljoen euro neergelegd om 10 jaar lang de hoofdsponsor van het Zweedse topvoetbal te worden.
In ruil daarvoor staat het logo van het online casino op het spelersshirt, de reclameborden langs het veld en de website van de clubs. In sommige gevallen delen de clubs ook e-mailadressen van supporters zodat zij direct benaderd kunnen worden met informatie over het online casino en wervingsacties. De online casino’s hebben daarmee een hele nieuwe doelgroep kunnen bereiken.
Vanaf 1 oktober dit jaar kunnen online casino’s ook in Nederland vergunningen aanvragen om een voetbalclub te sponsoren en volgens de laatste geruchten zijn bijna alle clubs in de Eredivisie met een of meerdere online casino’s in gesprek. De verwachting is dat meer dan 60 online casino’s zo’n vergunning zullen aanvragen en krijgen, waardoor het erg aannemelijk is dat alle Nederlandse clubs volgend seizoen een online casino op hun shirt zullen hebben staan.

