Wat wordt hiermee bedoeld?
Voorheen verdienden voetbalclubs alleen hun geld via de kaartverkoop, uitzendrechten, sponsoring en natuurlijk merchandise. Deze kanalen bestaat nog steeds en blijven een belangrijke inkomstenbron waarbij het voor iedere club meer of minder belangrijk is. Wat je de laatste tijd ziet gebeuren is dat clubs zich meer richten op het creëren van digitale kanalen om inkomsten te genereren. Clubs zoals Real Madrid, FC Barcelona, Manchester United etc hebben dankzij de online kanalen meer fans weten te bereiken via platformen zoals Facebook, Instagram, YouTube etc. In Nederland is Ajax een club waarbij een sterke marketingcampagne geleid heeft tot meer fans, een betere voetbalbeleving en daarmee ook meer inkomsten. De cijfers op het gebied van het aantal volgers die almaar groeien door meer backlinks kopen zijn niet alleen belangrijk. Het gaat er uiteindelijk om wat het met je bedrijf doet in getallen zoals de omzet of overige inkomsten.
Wat kun je ermee?
De online wereld kan voor de voetballerij veel betekenen. De data die gevonden kan worden via het internet over je doelgroep kan voor een organisatie zeer waardevol zijn. Deze gegevens die achter elke fan van je voetbalclub zitten, bieden sturing voor het bedrijf om de fans nog beter weten te vinden of benaderen. Deze gegevens die vanuit verschillende bronnen zoals het internet, social media en databases tot stand komen kunnen aan elkaar gekoppeld worden en met behulp van deze kennis kan er een nieuw inkomstenmodel opgezet worden. Stel je voor dat je een online webshop hebt in airconditioning systemen en je wilt graag weten wanneer je precies de mobiele airco 9000 btu in de aanbieding kunt zetten. Door info te verkrijgen afkomstig van het internet van mobiele-airco.nl over bijvoorbeeld het zoekgedrag van je doelgroep over dergelijke producten verdeeld over het gehele jaar, weet je precies wanneer je kunt stunten met je prijzen. Dergelijke onderzoeksmethoden kunnen voetbalclubs ook toepassen om te achterhalen op welke moment en op welke plek er online het beste in contact gekomen kan worden met de fans.
Ook naast het internet zien we in onze apparatuur een digitalisering plaatsvinden. Zoals de stadions van iedere voetbalclub meer en meer voorzien worden van slimmere apparatuur. Bijvoorbeeld de toegangspoorten die informatie verzamelen over wanneer en of iemand überhaupt naar een wedstrijd gegaan is. Ga aan de slag met deze digitale manier van denken zodat het voetbal nog leuker wordt voor zowel de fan als de club.

