De toename van crypto
Het ongeremde populaire crypto beleggen van bedrijven breidt zich uit naar de sportwereld, waarbij het voetbal een prominente plaats gekregen heeft. Voetbalclubs als Vitesse, Sparta, Feyenoord, Nec, Ajax of Club Brugge sluiten bijvoorbeeld al contracten af met cryptobedrijven. Het is hierbij het doel om crypto mainstream te maken via de welbekende en populaire sport voetbal.
Reclame maakt populair
De reclameborden langs het veld of de achtergrondschermen bij interviews van diverse Nederlandse voetbalclubs staan vol met teksten en logo’s van bedrijven die zich bezighouden met crypto. De voetbalsport is groot in Nederland. In vele lagen van de Nederlandse maatschappij zitten voetbalsupporters. Voorheen was er nog onzekerheid over het in zee gaan met dergelijke bedrijven. Maar dankzij de almaar populairder wordende beleggingsmethode die door vele mensen wereldwijd aangegrepen wordt, is het geen taboe meer. Steeds meer mensen en bedrijven investeren dankzij deze goede reclame in cryptomunten en gaan bijvoorbeeld cardano kopen, bitcoin of andere munten.
Crypto ziet kansen in voetballerij door moeilijke tijden
Cryptobedrijven zijn inmiddels bereid om tonnen of in het buitenland bij de ietwat grotere clubs miljoenen te investeren. Door de verliezen die ontstaan zijn dankzij de corona pandemie zijn nieuwe geldstromen als deze bij sommige clubs meer dan welkom. Dit kan voor een bedrijf een gezonde keuze zijn aangezien de traditionele euro’s aan inflatie onderhevig zijn. Tevens zijn de te halen rendementen via crypto aantrekkelijk. Waar er voorheen in goud, aandelen of valuta’s belegd werd, is het hedendaags tevens bitcoin of uniswap geworden om in te investeren.
Niet alleen clubs maar ook speler en fans delen hierin mee
De crypto wereld stort zich niet alleen op clubs maar zoeken ook de reclame op via bekende voetbalspelers. Vele zullen de actie rond Lionel Messi waarschijnlijk wel kennen, wat natuurlijk bedoeld was als reclamemiddel voor de crypto wereld. Wat ook gebeurd is dat er nieuwe tokens ontwikkeld worden met de naam van een voetbalclub zoals de JUV token, waar Cristiano Ronaldo bij ieder doelpunt één token rijker van werd. Fan tokens worden in grote getale bedacht waarbij er samenwerkingen aangegaan zijn met clubs als Juventus, Paris Saint-Germain en FC Barcelona. Dankzij de aankoop van een dergelijke token verdienen fans bijvoorbeeld korting op merchandise of andere club gerelateerde producten, ontvangen de fans toegang tot bepaalde zones of verkrijgen ze zelfs toegang tot het meestemmen bij beslissingen van de club.

