Laatste nieuws
11.15Jordan Henderson viert eerste Brentford-goal met eerbetoon aan Diogo Jota
11.11Huub Stevens prijst enige 'teamspeler' bij Feyenoord: 'Die zijn er niet veel'
11.10'Spurs denkt na Van de Ven en Simons aan komst van derde Nederlandse speler'
11.00VP-Voetbalkantine: 'Het huwelijk tussen Feyenoord en Van Persie loopt op z'n eind'
10.56Live Transfers: Engelse interesse in Van Hecke, duidelijkheid rond Tomiyasu-deal
10.55Grim troeft Van Persie af: Ajax-trainer legt Feyenoord-zwakte pijnlijk bloot
10.50Deijl kritisch na verlies tegen FC Twente: 'Zo'n wedstrijd moet je niet afleveren'
10.50Studio Voetbal kraakt Feyenoord en prijst Ajax: 'Dik en dik verdiend'
10.50'Grim is de aardige versie van Mourinho, Van Persie een spits met behoorlijk ego'
10.45Perez ergert zich kapot aan één Ajax-speler: 'Wat een acteur is dat!'
10.30Klaverboer (Heerenveen) slaakt diepe zucht: 'Lekker om van het gezeik af te zijn'
10.30Nog één keer genieten: prachtige sfeeractie bij FC Twente voor Enschede-jubileum
10.25Van Persie sneert naar 'counterend' Ajax: 'Feyenoord-PSV, dat is een topwedstrijd'
10.08Klaassen hoopt snel op aanvallendere speelwijze: 'Dat is uiteindelijk wat je wilt'
10.00Eredivisie-flops: Feyenoord hofleverancier met trio én 'kleinzielige' Van Persie
09.57Driessen ziet 'gevaarlijke Feyenoord-cocktail': 'Priske presteerde beter'
09.55Engelse kranten negatief over Bizot, Malen valt op: 'Grotere impact'
09.50Depay met Corinthians via strafschoppen naar Braziliaanse bekerfinale
09.42Van Hanegem richt zich tot 'Ajax-gezinde pers': 'Met kont in de eigen zestien'
09.35Van Hooijdonk verrast door relatie Buijs en Ihattaren: 'Dat vind ik beetje tricky'
09.31Go Ahead Eagles komt tekort tegen FC Twente: 'Het was moeizaam en lastig'
09.30Minder punten dan Priske: 'Bij verlies tegen Heerenveen heeft Van Persie groot probleem'
09.20Van Persie evalueert eigen functioneren iedere dag: 'Ben daar erg tevreden over'
09.17Grim springt in de bres voor Ajax-verdediger: 'Meer respect voor hem tonen'
09.10Nederlandse arbitrage gekraakt: 'Het is topsport en daarin gelden geen excuses'
09.00Voor de fijnproevers: de schitterende steekpass van Valente tegen Ajax
09.00VP's Elftal van de Week: Ajax hofleverancier na zege op Feyenoord in Klassieker
08.55Feyenoord-verdediger zit helemaal stuk in Amsterdam: 'Dit is verschrikkelijk'
08.46Resink bespreekt winters vertrek bij Groningen: 'Uiteindelijk wil ik stap maken'
08.40'Ajax klopt aan bij Bournemouth in zoektocht naar vleugelverdediger'
08.37'Tomiyasu dinsdag gekeurd, Ajax en Japanner mogelijk toch langer met elkaar door'
08.26Italiaanse pers kraakt Napoli, maar ziet Lang strijden: 'De enige met energie'
08.15De dure domper voor NEC: géén top drie door afgekeurde goal in slotfase
08.00Hornkamp verbaast met bijzondere penalty: 'Heb het thuis ook even geoefend'
07.58Ochtendkranten: Voetbalvernuft Ajax, machteloos Feyenoord, argwaan bij PSV
Resultaten x
Binnenland

Hoe Venezia FC voetbal en mode combineerde tot een wereldwijd succes

Een voetbalshirt is allang niet meer alleen een handig middel om spelers van verschillende teams uit elkaar te houden. Voor voetbalclubs vormen shirts een cruciaal verdienmodel. Daar weet Venezia FC alles van. De club werd in de zomer van 2022 in een nieuw jasje gestoken. Het nieuwe logo en vooral de stijlvolle tenues zorgden voor een sensatie. De modieuze shirts gingen wereldwijd als warme broodjes over de toonbank.

09-01-2025 10:00 door Cas Witvliet

Geen enkele club ter wereld haalt zo’n groot deel van zijn inkomsten uit shirtverkoop. Het grote brein achter dit succes is de Duitse ontwerpstudio Bureau Borsche. Juist, Duitsers brachten mode naar Italië. Voor de nieuwe ELF Voetbal shirtspecial spraken we oprichter Mirko Borsche om erachter te komen hoe een kleine club uit Italië dankzij voetbalshirts naam wist te maken in de voetbal- én de modewereld. De Special is via deze link te bestellen.

De opdracht voor Bureau Borsche was helder: meer geld verdienen voor de club, want meer geld resulteert in betere spelers op het veld. Daarvoor moest Venezia FC het roer omgooien. “Het was belangrijk om niet alleen onze kleine achterban te voorzien, maar ook de aandacht vanuit heel Europa te krijgen”, zegt Mirko Borsche, eigenaar van Bureau Borsche. “Populaire en goed verkochte shirts brengen meer op dan een goede sponsor in het laatje brengt. Toen we begonnen met de designs voor Venezia FC was er nog geen enkele club die zijn shirt als ‘fashionitem’ presenteerde. Daarom dachten we: als we een fotomodel in ons shirt laten poseren, kunnen we ook de modewereld bereiken en onze doelgroep vergroten. We wisten immers dat iemand die geen fan is van Venezia FC niet zomaar ons shirt zou kopen.” 

Het focussen op niet alleen de eigen fans, maar een breder publiek, bleek goud waard. Met alleen het thuisshirt verdient Venezia dankzij Borsche vier miljoen euro per jaar. Liefst 98 procent van de verkochte shirts vond zijn weg naar klanten buiten Italië. “Het was belangrijk om een item te ontwerpen dat fans, toeristen, jonge mensen én oude mensen kunnen kopen. Het hoefde niet fancy te zijn: we wilden het klassiek houden. Ook vonden we het belangrijk om een shirt te ontwerpen dat je niet alleen kunt dragen op het voetbalveld, maar ook bijvoorbeeld naar je werk, met een spijkerbroek eronder.”

Unieke shirts

De aandacht die Borsche besteedde aan het ontwerpproces van Venezia-shirts, mist Mirko Borsche bij veel ontwerpers van voetbalshirts. De shirts van Venezia FC zitten vol details. “Veel teams spelen in de standaardshirts van Nike en adidas. Het clublogo wordt erop geplakt en met een paar simpele details vragen ze er makkelijk 120 euro voor. Dat is niet uit te leggen aan fans. Het zijn dezelfde shirts, maar dan met een aantal kleine aanpassingen. Fans raken blut door al die shirts. Dan komt er weer een special edition voor dit en dan weer een retroshirt voor dat. Clubs moeten nadenken om shirts met waarde te maken. Als je geld wil verdienen aan je fans, moet je wel kwaliteit leveren.”

Het volledige interview met Mirko Borsche is te lezen in de Shirtspecial van ELF Voetbal. In het extra dikke nummer ook interviews met Wim Kieft, shirtverzamelaar en oud-Ajax perschef David Endt en met de levende Feyenoord-iconen Sjaak Troost en Ben Wijnstekers. We maakten een overzicht van de elf duurste voetbalshirts ter wereld, een overzicht van de meest bijzondere shirtsponsors en spraken drie oud-profvoetballers die één keer het Oranje-shirt droegen. Een verhaal over Vintage Koning Héctor Bellerín, over modekoning en keeper Jorge Campos en de Braziliaanse club waarvan Real Madrid haar witte shirt overnam. En nog veel meer!

De extra dikke ELF Voetbal Shirtspecial valt bij de abonnees automatisch in de brievenbus. De editie is ook verkrijgbaar bij de vertrouwde supermarkten, bekende (kantoor)boekhandels en op reislocaties als Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. De editie is ook online te bestellen. Via deze link in een handomdraai gebeurd. Een abonnement nemen, is helemaal gemakkelijk. Elke editie automatisch op de deurmat. Via deze link zo afgesloten. Zoek je welkomstgeschenk uit. Veel leesplezier!




Aanmelden
avonturiers Laatste: Orhan Dzepar blij met keuze voor Olympiakos Nicosia: "In de zomer was het ruim veertig graden"
hoe is het met..? Laatste: Hoe is het met.. Brian Priske?
transfergeruchten Laatste: Dit is de verdediger waarop zowel Ajax als PSV azen: Ko Itakura
superelf Laatste: SuperELF Ben Rienstra, veelzijdige middenvelder
kleedkamerhumor Laatste: Alexander Büttner, grappenmaker bij Vitesse: "Als ik me verveel pak ik er een rolletje tape bij"
jukebox Laatste: DE JUKEBOX: Carlens Arcus (Vitesse)
cultheld Laatste: Iván Campo: Koninklijke kelderklasser
voetballer x Laatste: Voetballer X: "Ik heb gracieuze trainers zien veranderen in beulen"
Privacyverklaring
X <

Wat is jouw leeftijd?

Om content en uitingen over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten dat je oud genoeg bent. Je kan hoe dan ook onze website bezoeken.

24 jaar of ouder
Jonger dan 24 jaar

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.