Laatste nieuws
17.10Van der Vaart krijgt veel kritiek na weigering om bij Ajax te werken
17.05Slot neemt Salah niet mee naar Milaan voor Champions League-wedstrijd Liverpool
17.03Bom barst in België: Club Brugge ontslaat Hayen en strikt direct nieuwe trainer
17.00VP-Voetbalkantine: 'Het is terecht dat Slot Salah uit de selectie zet'
17.00Wie is Adin Licina, die Ajax uit de handen van Europese topclubs hoopt te houden?
16.55Bosz klaar voor oud-Feyenoorder: 'Ik vind hem een winnaar, een karakterspeler'
16.45Officieel: Slot zet Salah vlak voor clash tegen Inter uit Liverpool-selectie
16.34FIFA voert maatregel door: elke WK-wedstrijd sowieso twee keer onderbroken
16.30Rood bij FC Groningen na opvallende poging tot tijdrekken
16.22Fortuna Sittard hoort straf voor Hübner na donkerrode kaart tegen Ajax
16.21FCUpdate in het kort: Gözübüyük leidt Klassieker tussen Ajax en Feyenoord
16.20'Pride-wedstrijd' op WK voetbal gaat uitgerekend tussen Iran en Egypte
16.20Duidelijkheid voor Ajax en Feyenoord: KNVB stelt Klassieker-arbiter aan
16.05Grote lof voor PSV'er van Bosz: 'Zorgt ervoor dat we blijven voetballen'
16.00'FIFA dwingt Europese clubs tot betalingen aan Rusland, PSV kreeg Til-ultimatum'
15.56Controverse in Seattle: Iran en Egypte spelen 'Pride Match' op WK
15.45Ajax moet drie steunpilaren missen in Champions League-duel met Qarabag
15.45Weghorst ontbreekt in selectie Ajax voor Champions League-duel met Qarabag
15.45PSV-trainer Bosz bewondert 'tegenpool' Simeone: 'Hij moet iets bijzonders hebben'
15.40'Ik heb nog één droom, nu deze operatie ondergaan en focussen op mijn WK-missie'
15.30Nog één keer: Kento Shiogai bezorgd NEC drie punten met laat doelpunt
15.30Oranje oefent tegen Haalands Noorwegen en Ecuador in aanloop naar WK
15.25Verweij ziet Grim seizoen afmaken bij Ajax: 'Directeur zal tijd moeten krijgen'
15.25De beelden: Go Ahead-verdediger Deijl maakt zéér knullig eigen doelpunt tegen AZ
15.08Voorbereidende training met vierentwintig spelers
15.04Nederlands elftal vult weg naar WK 2026 in en maakt oefentegenstanders bekend
15.00Oranje het doel: 'Als je bij PSV speelt is dat heel normaal'
15.00Uit het oog, maar niet uit het hart: deze spelers kwamen uit voor PSV én Atlético
14.50Driessen heeft hard advies voor Slot: 'Hij is de bestbetaalde Liverpool-speler'
14.46Weet Ajax zijn eerste punten te pakken deze campagne?
14.45'Liverpool steunt Slot: Salah buiten selectie voor duel met Internazionale'
14.45Met welke elf spelers zou jij starten tegen Qarabag FK?
14.35Bosz deelt 'bewondering' voor tegenstander: 'Hij heeft iets heel bijzonders'
14.35Groningen-clubicoon nu technisch directeur: 'Zou Resink graag bij mijn club zien'
14.15PSV-aankoop Wanner imponeert El Ahmadi: 'Hij heeft wat weg van Ødegaard'
Resultaten x
Binnenland

Hoe Venezia FC voetbal en mode combineerde tot een wereldwijd succes

Een voetbalshirt is allang niet meer alleen een handig middel om spelers van verschillende teams uit elkaar te houden. Voor voetbalclubs vormen shirts een cruciaal verdienmodel. Daar weet Venezia FC alles van. De club werd in de zomer van 2022 in een nieuw jasje gestoken. Het nieuwe logo en vooral de stijlvolle tenues zorgden voor een sensatie. De modieuze shirts gingen wereldwijd als warme broodjes over de toonbank.

09-01-2025 10:00 door Cas Witvliet

Geen enkele club ter wereld haalt zo’n groot deel van zijn inkomsten uit shirtverkoop. Het grote brein achter dit succes is de Duitse ontwerpstudio Bureau Borsche. Juist, Duitsers brachten mode naar Italië. Voor de nieuwe ELF Voetbal shirtspecial spraken we oprichter Mirko Borsche om erachter te komen hoe een kleine club uit Italië dankzij voetbalshirts naam wist te maken in de voetbal- én de modewereld. De Special is via deze link te bestellen.

De opdracht voor Bureau Borsche was helder: meer geld verdienen voor de club, want meer geld resulteert in betere spelers op het veld. Daarvoor moest Venezia FC het roer omgooien. “Het was belangrijk om niet alleen onze kleine achterban te voorzien, maar ook de aandacht vanuit heel Europa te krijgen”, zegt Mirko Borsche, eigenaar van Bureau Borsche. “Populaire en goed verkochte shirts brengen meer op dan een goede sponsor in het laatje brengt. Toen we begonnen met de designs voor Venezia FC was er nog geen enkele club die zijn shirt als ‘fashionitem’ presenteerde. Daarom dachten we: als we een fotomodel in ons shirt laten poseren, kunnen we ook de modewereld bereiken en onze doelgroep vergroten. We wisten immers dat iemand die geen fan is van Venezia FC niet zomaar ons shirt zou kopen.” 

Het focussen op niet alleen de eigen fans, maar een breder publiek, bleek goud waard. Met alleen het thuisshirt verdient Venezia dankzij Borsche vier miljoen euro per jaar. Liefst 98 procent van de verkochte shirts vond zijn weg naar klanten buiten Italië. “Het was belangrijk om een item te ontwerpen dat fans, toeristen, jonge mensen én oude mensen kunnen kopen. Het hoefde niet fancy te zijn: we wilden het klassiek houden. Ook vonden we het belangrijk om een shirt te ontwerpen dat je niet alleen kunt dragen op het voetbalveld, maar ook bijvoorbeeld naar je werk, met een spijkerbroek eronder.”

Unieke shirts

De aandacht die Borsche besteedde aan het ontwerpproces van Venezia-shirts, mist Mirko Borsche bij veel ontwerpers van voetbalshirts. De shirts van Venezia FC zitten vol details. “Veel teams spelen in de standaardshirts van Nike en adidas. Het clublogo wordt erop geplakt en met een paar simpele details vragen ze er makkelijk 120 euro voor. Dat is niet uit te leggen aan fans. Het zijn dezelfde shirts, maar dan met een aantal kleine aanpassingen. Fans raken blut door al die shirts. Dan komt er weer een special edition voor dit en dan weer een retroshirt voor dat. Clubs moeten nadenken om shirts met waarde te maken. Als je geld wil verdienen aan je fans, moet je wel kwaliteit leveren.”

Het volledige interview met Mirko Borsche is te lezen in de Shirtspecial van ELF Voetbal. In het extra dikke nummer ook interviews met Wim Kieft, shirtverzamelaar en oud-Ajax perschef David Endt en met de levende Feyenoord-iconen Sjaak Troost en Ben Wijnstekers. We maakten een overzicht van de elf duurste voetbalshirts ter wereld, een overzicht van de meest bijzondere shirtsponsors en spraken drie oud-profvoetballers die één keer het Oranje-shirt droegen. Een verhaal over Vintage Koning Héctor Bellerín, over modekoning en keeper Jorge Campos en de Braziliaanse club waarvan Real Madrid haar witte shirt overnam. En nog veel meer!

De extra dikke ELF Voetbal Shirtspecial valt bij de abonnees automatisch in de brievenbus. De editie is ook verkrijgbaar bij de vertrouwde supermarkten, bekende (kantoor)boekhandels en op reislocaties als Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. De editie is ook online te bestellen. Via deze link in een handomdraai gebeurd. Een abonnement nemen, is helemaal gemakkelijk. Elke editie automatisch op de deurmat. Via deze link zo afgesloten. Zoek je welkomstgeschenk uit. Veel leesplezier!




Aanmelden
avonturiers Laatste: Orhan Dzepar blij met keuze voor Olympiakos Nicosia: "In de zomer was het ruim veertig graden"
hoe is het met..? Laatste: Hoe is het met.. Brian Priske?
transfergeruchten Laatste: Dit is de verdediger waarop zowel Ajax als PSV azen: Ko Itakura
superelf Laatste: SuperELF Ben Rienstra, veelzijdige middenvelder
kleedkamerhumor Laatste: Alexander Büttner, grappenmaker bij Vitesse: "Als ik me verveel pak ik er een rolletje tape bij"
jukebox Laatste: DE JUKEBOX: Carlens Arcus (Vitesse)
cultheld Laatste: Iván Campo: Koninklijke kelderklasser
voetballer x Laatste: Voetballer X: "Ik heb gracieuze trainers zien veranderen in beulen"
Privacyverklaring
X <

Wat is jouw leeftijd?

Om content en uitingen over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten dat je oud genoeg bent. Je kan hoe dan ook onze website bezoeken.

24 jaar of ouder
Jonger dan 24 jaar

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.