Manchester United betaalt tussen de 26 en 32 miljoen euro voor de handtekening van Depay. Een deel van dat transferbedrag zal de Engelse recordkampioen terugverdienen met merchandise. Steeds vaker speelt de marketingwaarde die een speler vertegenwoordigt een rol in de transferpolitiek van voetbalclubs.
Repucom deed onderzoek naar de marketingwaarde van spelers in de Eredivisie. Depay voert zoals gezegd de ranglijst aan. Achter hem volgen achtereenvolgens Jasper Cillessen, Georginio Wijnaldum, Jordy Clasie en Kenneth Vermeer.
1. Depay
2. Cillessen
3. Wijnaldum
4. Clasie
5. Vermeer
64,2 procent van de Nederlandse bevolking weet wie Depay is. Dat maakt hem tot de bekendste voetballer die in Nederland zijn brood verdient. Niet alleen het aantal mensen dat van zijn bestaan weet bepaalt de marketingwaarde, legt Sebastiaan Westerhout, managing director van Repucom Nederland, uit.
"Naast zijn sportieve talent heeft de aanvaller een uitgesproken persoonlijkheid, you love him or hate him", aldus Westerhout in gesprek met Marketingtribune. "Reden voor Under Armour om met Depay in zee te gaan. Het Amerikaanse kledingmerk bevindt zich steeds meer op de Europese voetbalmarkt en ziet in Depay een potentiële wereldster. Nu al bereikt Depay een groot publiek met ruim 300.000 Twitter-volgers, bijna 500.000 Instagram-volgers en bijna 800.000 Facebook-likes."
Westerhout merkt dat clubs steeds meer belang hechten aan marketingwaarde. "Het sportieve gedeelte is leidend bij een voetbalclub, maar het is voor Real Madrid toch wel plezierig dat het hoge salaris van Cristiano Ronaldo ruimschoots wordt terugverdiend via merchandise. De transferpolitiek van de Koninklijke richt zich op het aantrekken van sterren uit verschillende markten. Zo bieden de aankopen van afgelopen zomer, James Rodriquez en Toni Kroos, commerciële mogelijkheden op de Colombiaanse en Duitse markt."
Sympathiek
Ook werd er onderzoek gedaan naar het imago van spelers. Vermeer wordt door mannen beschouwd als de meest sympathieke speler in de Eredivisie. Opvallend, gezien zijn pikante transfer van Ajax naar Feyenoord. Vrouwen kiezen voor Cillessen, gevolgd door Lasse Schöne en Joël Veltman.