Chun Li, eigenaar van Dong Dao, een bedrijf dat sponsor is van AZ en enkele amateurclubs en dat een samenwerking heeft met ADO Den Haag: "Ik wist niets van de bekritiseerde activiteiten van Balcontrol. Een Nederlands bedrijf had mij laten weten dat ze een speciale trainingsmethode hadden. Ik hoop medio 2014 een groep Chinese jeugdspelers naar Nederland te halen en wilde onderzoeken of hun methode bruikbaar zou zijn bij het geven van wat extra training. Dat was de connectie tussen hen en mijn bedrijf: zij zouden trainingen geven en ik zou hen helpen met wat sponsoring en het organiseren van enkele wedstrijden. Ze wisten van mijn binding met ADO Den Haag en toen ze vroegen of ik contact wilde leggen, heb ik dat gedaan. Waarom niet?"
"Maar wat nu geschreven wordt in Voetbal International is onacceptabel. Ik weet niet of het waar is of niet. Maar tot deze zaak is opgehelderd stoppen we met onze sponsoring. Ons doel is puur: het promoten van Nederlands voetbal en het helpen van de ontwikkeling van Chinese jeugdspelers. Dong Dao heeft een uitgebreid plan naar alle mogelijke Nederlandse voetbalorganisaties gestuurd en het is overal goed ontvangen."
Li (op de foto in het midden) beschouwt Nederland intussen als zijn tweede vaderland en wil dolgraag de Nederlandse voetbalfilosofie in China promoten. "Maar dat is niet zo makkelijk als vroeger. Het Nederlandse voetbal is tegenwoordig niet meer zo prominent en komt in China niet meer op de buis." Toch blijft hij volharden: "Ik ben van dit land gaan houden. En ik ben en blijf onder de indruk van de jeugdfilosofie."
In het uitwerken van zijn plannen is intussen veel tijd en geld gaan zitten. Zo heeft hij onlangs een groep Nederlandse trainers voor een periode van maar liefst drie jaar (!!) bij een Chinese club aangesteld. Daarnaast is het de bedoeling een aantal Chinese spelers in de Eredivisie te laten uitkomen en komt er volgend jaar dus een groep Chinese jeugdspelers voor een langere periode naar Nederland. Naast trainen en studeren zullen ze in ons land een groot aantal vriendschappelijke wedstrijden gaan spelen, allemaal als onderdeel van een 5-10 jarig plan dat tot doel heeft het Nederlandse voetbal als een 'orange product' in China te promoten.

