Eén van de bekendste gokzaken ter wereld is Bwin. Het bedrijf sponsort verschillende clubs over de hele wereld, maar staat vooral bekend om haar shirtsponsoring bij Real Madrid. Bwin stond tot vorig seizoen op het maagdelijke wit en steekt nog steeds jaarlijks vele miljoenen in de club. Naast Real sponsort het bedrijf ook Manchester United, Bayern München, Juventus, RSC Anderlecht en Olympique Marseille. Niet zichtbaar op het shirt, maar wel nadrukkelijk aanwezig achter de schermen. Het geeft aan dat de voetbal- en gokwereld steeds meer met elkaar verweven raken.
Waarom is sponsoring in de voetballerij zo geliefd onder wedkantoren? Het antwoord laat zich al vrij snel raden. De gemiddelde voetbalfan vindt het niet alleen leuk om naar een wedstrijd te kijken, maar geniet er ook van als hij geld kan winnen door op wedstrijden in te zetten. Zowel online als bij een wedkantoor aan de overkant van de straat. Geheel toevallig is het dus niet, dat de laatste jaren steeds meer namen van goktenten op shirts verschijnen. Met name in Engeland een heuse trend.
De Premier League wordt beschouwd als de sterkste competitie ter wereld en de diversiteit aan spelers lokt grote, internationale gokbedrijven naar het land toe. In 2009 wist 188BET twee clubs uit de hoogste Engelse divisie zover te krijgen, om haar naam op het shirt te dragen. Zowel Wigan Athletic als Bolton Wanderers ging een lucratieve verbintenis aan. Het leverde Wigan 750.000 euro per jaar op, Bolton mocht jaarlijks een bedrag van bijna 900.000 euro bijschrijven op haar rekening. Na 188Bet zagen meer gokkantoren hun kans en inmiddels is het aantal sponsorovereenkomsten met Engelse ploegen flink toegenomen.
Aston Villa, Fulham en West Ham United voetballen elke wedstrijd met de naam van een gokkantoor op hun tenue. Maar daar blijft het niet bij. Van de twintig Premier League-clubs doen er ook twintig (!) zaken met gokbedrijven. Promovendus Crystal Palace sloot zelfs een stadiondeal met 12Bet. De naam prijkt nog niet aan de muren van de thuishaven, maar het lijkt niet uitgesloten dat dit in de toekomst wel gebeurt bij clubs.
Clubs zouden natuurlijk niet in zee gaan met dit soort bedrijven als ze er zelf geen slaatje uit konden slaan. Door hun naam aan een gokbedrijf te verbinden, lopen ze enorm binnen. Fans zijn sneller geneigd om in te zetten op een website, als er een speler van zijn of haar favoriete team op staat. Wellicht zien we, als straks de gokmarkt ook in Nederland opengaat, ook in de Eredivisie een ploeg met een gokbedrijf als shirtsponsor. De vraag is eerder niet of, maar eerder wie?
Gratis blackjack spelen voor geld? Klik hier

