Het Gerecht van de Europese Unie, een onderdeel van het Europees Hof van Justitie, volgt daarmee de lijn van het Europees merkenbureau. Dat wees het verzoek van FC Barcelona eerder ook al naar de prullenbak wegens gebrek aan 'onderscheidend vermogen'. Daarop stapte de Catalaanse topclub naar de Europese rechter.
Die ging echter niet mee in de redenering van de voetbalclub. Volgens het Gerecht wordt het schild enkel gezien als een vorm en 'die vorm maakt het niet mogelijk de diensten van de eigenaar te onderscheiden van die van anderen'. Het Gerecht merkt ter onderbouwing van haar gepubliceerde uitspraak verder op dat schilden vaak in het bedrijfsleven 'louter als decoratie' worden gebruikt, zonder daar meteen een merk aan te koppelen.
Een hard gelag voor FC Barcelona. Het logo van de Blaugrana is terug te vinden op kleding, kopjes, pennen en andere merchandising en is daarmee behalve een uitbeelding van het merk ook een inkomstenbron voor FC Barcelona. Behalve het tegengaan van kopieergedrag spelen ook inkomsten een rol voor de voetbalclub bij de gang naar de rechter.
Otelul Galati
Begin oktober kwam FC Barcelona nog in het geweer tegen de vernieuwing van het logo van de Roemeense club Otelul Galati, ter viering van haar 50-jarig bestaan. De Roemenen erkenden onmiddellijk dat beide logo's te veel op elkaar leken en kondigden aan voor een andere vorm te kiezen.
Omzet
FC Barcelona was in het seizoen 2013-2014 de de vierde voetbalclub in de wereld, gemeten naar omzet. Volgens Deloitte had de club ruim 484 miljoen euro aan inkomsten. Real Madrid boekte de meeste omzet (549 miljoen), gevolgd door Manchester United (423 miljoen) en Bayern München (487,5 miljoen). De verwachting is dat FC Barcelona vanwege de winst van de Champions League in het afgelopen seizoen fors meer omzet heeft geboekt.