Overal ter wereld is het topvoetbal bezig met een charmeoffensief met als doel om zoveel mogelijk huiskamers te bereiken. Het recept is simpel. De mate van interesse bepaalt de kijkcijfers, de kijkcijfers bepalen de waarde van televisierechten, de waarde van televisierechten bepaalt de inhoud van de portemonnees van de clubs en die portemonnees bepalen het niveau, ergo: de mate van interesse. Het is in deze cirkel waar topcompetities van internationale allure vechten om de aandacht van de televisiekijker, overal ter wereld.
Het bereiken van zoveel mogelijk supporters wereldwijd is een hoofddoel geworden voor 's werelds grootste voetbalcompetities, die wat expansiedrift betreft weinig onderdoen voor de clubs die zij faciliteren. LaLiga zette daarvoor een speciaal programma op poten: het LaLiga Global Network. De Perzische Nederlander Khais Rahmanie maakt deel uit van dat netwerk van 43 professionals, verspreid over de hele wereld met als taak het heilige evangelie te verkondigen. Het evangelie dat LaLiga heet welteverstaan. Wij spraken Rahmanie over zijn werk bij LaLiga en het belang van El Clásico voor die competitie.
Het vroege aanvangstijdstip van El Clásico op 23 december (om 13.00 uur) zal geen toeval zijn.
“Voetbal heeft geen grenzen en onze fans wonen over de hele wereld. Om deze reden zijn we verplicht om tijdstippen te kiezen die de mogelijkheid bieden aan elk continent om een belangrijke wedstrijd te kunnen zien. Andere Europese competities zenden hun wedstrijden al jarenlang uit om 15.00 uur, zodat de fans in Zuidoost-Azië het om 22.00 uur live kunnen volgen. In Spanje begonnen de wedstrijden traditioneel om 20.00 uur en werden om 03.00 uur live uitgezonden in Azië. De laatste jaren wordt daarom soms gekozen voor een gunstiger tijdstip voor de Aziatische kijker. In het geval van El Clásico ligt precies daarin voor ons de potentie; de laatste Clásico in april vorig seizoen werd uitgezonden in 182 landen en bereikte 650 miljoen kijkers wereldwijd dankzij het vaststellen van een gunstig tijdstip op wereldwijd niveau.”
Hoe belangrijk is El Clásico voor LaLiga?
“De wereld lijkt te stoppen wanneer El Clásico gespeeld wordt. Het is ongetwijfeld de belangrijkste attractie van onze competitie, omdat de beste twee teams van de wereld het tegen elkaar opnemen. Aan de andere kant moeten we niet vergeten dat LaLiga meer historisch belangrijke clubs met veel aanhang heeft zoals Valencia, Atlético Madrid en Sevilla. Daarnaast hebben we een aantal spannende derby's zoals die van Sevilla en die van Madrid.”
LaLiga krijgt vaak het verwijt een two-horse-race te zijn.
“De populariteit van onze competitie is ook te danken aan het zeer competitieve karakter. Ook op economische vlak bescheiden en gepromoveerde clubs kunnen van de grootmachten winnen en voor verrassende resultaten zorgen. In het huidige seizoen won het gepromoveerde Girona van de huidige kampioen Real Madrid en Leganés speelde gelijk bij Atlético.”
Zou El Clásico in de toekomst in het Midden-Oosten kunnen plaatsvinden?
“Onze voorzitter Javier Tebas heeft inderdaad aangegeven dat de optie om wedstrijden buiten Europa te organiseren serieus wordt overwogen. Het zou dan slechts om een maximum van één of twee wedstrijden per seizoen gaan, net als in de NFL en de NBA. Het is een kwestie van promotie in markten als Azië en de Verenigde Staten. Als we willen concurreren met de Premier League of de Bundesliga moeten we onze fans de faciliteiten bieden om onze wedstrijden te kunnen bijwonen, waar ze ook wonen. Het is duidelijk dat alle sportorganisaties verandering moeten zoeken als ze ambitieus zijn. Het proces van internationale expansie is een niet te stoppen kracht en de huidige status quo is geen optie voor ons. Nieuwe realiteiten omarmen en nieuwe kansen aangaan is een strategisch vereiste voor alle besluitvormers in de voetbalindustrie en dit is een heel goed voorbeeld hiervan.”
In welke mate hebben Real Madrid en Barcelona daar zelf iets over te zeggen?
“Uiteraard zijn de meningen van beide clubs zeer belangrijk, maar zij zien meer dan ieder ander het voordeel hiervan. Afgelopen zomer, op 30 juli, speelden beide clubs tegen elkaar in het Hard Rock Stadium in Miami met meer dan 66 duizend toeschouwers. Het was de eerste keer sinds 1991 dat beide teams in het buitenland in een vriendschappelijke wedstrijd tegenover elkaar stonden en slechts de tweede keer buiten Spanje, en dit was een zeer groot succes.”