Stadio Olimpico
Toen het allerlaatste fluitsignaal klonk en er een abrupte stilte kwam in het uitvak, besefte men dat het de sinds dertien jaar (!) de eindstrijd van het miljardenbal weer had bereikt. Vlak nadat de Slowaakse arbiter Damir Skomina voor het laatst op de fluit blies, renden The Reds richting het uitvak om het feest met de meegereisde supporters uitbundig te vieren. Het roodgekleurde vak startte een song met een merkwaardig verhaal. Iets unieks. Iets aparts. Een lied dat luidruchtiger is dan gewend. Het lied L'Estate Sta Finendo (The Summer Is Ending) van het Italiaanse duo Righeira, galmde vanaf de steile tribunes in het uitvak van Stadio Olimpico. De song was een Italiaanse discohit uit de jaren tachtig gezongen door het duo Stefano Righi en Stefano Rota.

Europees debuut
Maar hoe kon het lied uit de eighties uit Italië een succesvol 21ste-eeuw nummer worden in de Europese stadions? Het heeft mede te maken met de kracht van het internet-fenomeen YouTube, de internationalisatie van social media en de intrede van fan-experience bij Europese topclubs. Fan-experience geeft de supporters een nieuwe dimensie in het digitaliseren van de voetbalcultuur. Voordat het het Verenigd Koninkrijk bereikte, maakte 'Allez Allez Allez' omzwervingen langs Italië, Duitsland en Portugal. In het kleine Italiaanse dorp, L'Aquila, - dat in de regio Abruzzo ligt - maakte het furore. Het ging vervolgens via Napels naar Turijn en van Turijn naar Duitsland en Portugal.
In Portugal maakte het lied naamsbekendheid doordat FC Porto, gesteund door de fanatieke kern Super Dragons en leider Fernando Madureira, hij een SMS'je kreeg van de ultras van Napoli. De ultras gaven aan dat zij van FC Porto het lied mochten 'lenen'. In februari 2016 kruisten FC Porto en Borussia Dortmund met elkaar de degens in de Europa League. Het lied ging viraal op social media. FC Porto-supporters zongen het lied in de uitwedstrijd in de Dortmundse metro luidkeels mee. Zoals Madureira zelf beaamde, nam Liverpool het lied 'over' van FC Porto toen de twee clubs elkaar tegenkwamen in het miljardenbal. De leider van Super Dragons concludeerde dat de Liverpool-fans het lied spontaan overnamen. Het zorgde voor een weerzinwekkende sfeer op het magische Anfield.
Nadat Porto in 2016 de ontmoetingen met Borussia Dortmund erop had zitten, bekeek Howard, een Liverpudlian (fan van Liverpool), de video van de feestvierende Super Dragons in de metro op YouTube. Hij was aan het kijken of hij zichzelf terugzag in de geüploade video. En wat bleek. Hij zag zichzelf en wilde niet dat andere Engelse clubs het fenomenale lied zouden overnemen.
Howard berichtte luttele dagen later een vriend, Liam Malone, en liet hem het lied beluisteren. Hij zei dat dit weleens de next Ring of Fire kon worden, verwijzend naar het lied dat in 2005 viraal ging bij de Champions League-winst van Liverpool op AC Milan in Istanbul. Het duurde maanden voordat Howard en Liverpool vervolgens weer mochten afreizen voor een Europese trip. Porto werd de volgende bestemming. Hij en Malone waren beiden aanwezig toen Liverpool dit seizoen (2017/18) de Portugezen van het kastje naar de muur tikte in Estadio Dragão (0-5 winst).
Gitarist
Jamie Webster, een elektrische gitarist uit Liverpool, was eveneens aanwezig in Porto. Hij vertelde dat hij supporters hoorden neuriën, maar nooit echt de refreinen konden meezingen. De Engelse fans probeerden blindelings mee te zingen met de Portugezen, maar slaagden daar amper in. Hij vond het lied na de wedstrijd terug op YouTube en creëerde een eigen Engelse versie. Met refrein én betekenis. Webster verzekerde zichzelf ook van een prachtige plek rondom Anfield. Hij had twee podia gecreëerd waar Liverpool-supporters onafgebroken langsliepen op weg naar het stadion. Een van die plekken was The Halfway House Pub nabij het stadion. De ander heette BOSS Night Events, een lokaal muziek magazine. Webster kon zijn ogen niet geloven. De hele pub stond op stelten. Webster zag vrouwen, welke al ruimschoots in de vijftig waren, dansen op tafels alsof de pubertijd net de revue was gepasseerd. Hij had niet gedacht dat het zoveel zou losmaken.
De opnames van die fabuleuze nacht van Webster in het centrum van Liverpool bleven viraal gaan op social media. YouTube, Facebook en Twitter moesten er allemaal aan geloven. De video werd in een mum van tijd tienduizenden keren bekeken. Webster is een bekend persoon geworden in Liverpool. Er zijn zelfs fans uit Frankrijk afgereisd naar de Engelse havenstad om hem persoonlijk te ontmoeten. De kracht van social media is gigantisch.
Webster weet ook dat wanneer 'zijn' Liverpool de halve finale met Manchester City in april van dit jaar niet winnend had weten af te sluiten, het lied zomaar kon gaan verdwijnen uit het Engelse voetbal. Maar daarentegen schakelde Liverpool buurman 'City' uit en zorgde het in Stadio Olimpico voor een ongekende sfeer. Stefano Righi, een van de Italiaanse zangers, verwacht dat zaterdag tijdens de Champions League-finale in Kiev duizenden fans het lied luid meezingen, opnemen en verspreiden op social media.
Wie had dat ooit gedacht. Een doorsnee nummer dat geïntroduceerd werd in een van de laagste Italiaanse voetbalcompetities en uiteindelijk wereldberoemd werd in onderhand de grootste entertainment-industrie van de wereld:
'Allez, Allez, Allez'.

