Uit onderzoek van LEWIS PR en Statilizer blijkt dat Oranje één van de best presterende landen is in de mate waarop Facebook-fans interactie zoeken met het nationale team. Nederland moet hierbij alleen Rusland voor zich dulden en deelt de tweede plek op het gebied van community engagement binnen het sociale netwerk met een oude bekende; Duitsland.
Waar Oranje goed scoort op het gebied van interactie - posts, reacties en 'likes' door fans op een Facebook-pagina - presteert het een stuk minder op het aantal fans dat de officiële Facebook-pagina bereikt. Met ruim tienduizend fans neemt Nederland een tiende plek in op de ranglijst voor het aantal Facebook-fans van de nationale teams. Engeland doet het op dit punt het beste, met ruim 1,4 miljoen fans.
Communicatiebureau LEWIS PR en Statilizer onderzochten hoeveel mensen de nationale teams en hun belangrijkste spelers met hun officiële Facebook-pagina's bereiken. Daarnaast keken zij in welke mate fans interactie hebben met de teams en spelers op Facebook. Dit laatste werd achterhaald door met Statilizer te analyseren hoe actief fans zijn op deze pagina's, gedurende de periode van 1 januari tot en met 31 mei 2012. Deze analyse resulteerde in de zogenaamde Real Engagement Rate, een score die het gemiddeld aantal interacties - posts/reacties/'likes' - door fans op een Facebook-pagina van een nationaal team of speler vertegenwoordigt.
Uit het onderzoek bleek tevens dat Cristiano Ronaldo zijn sterrenstatus op het veld ook op Facebook weet te evenaren. De Portugese aanvaller heeft met meer dan 44 miljoen fans niet alleen het grootste bereik van alle spelers die op Euro 2012 actief zijn, maar beschikt ook over de meest actieve fan community binnen het sociale netwerk. Hij presteert hiermee veruit het beste op het platform van alle Europese spelers.
Nederlandse inbreng is er in de vorm van Wesley Sneijder en Robin van Persie. Waar Sneijder een elfde plek inneemt op de spelersranglijst voor bereikcijfers met zijn officiële Facebook-pagina, bezet Van Persie dezelfde plek op het gebied van interactie door fans. "Tijdens Euro 2012 zullen voetbalsupporters Oranje niet alleen in en rondom de stadions ondersteunen. Miljoenen fans juichen het team op afstand toe, bijvoorbeeld voor de tv, in de kroeg maar steeds vaker ook via online communities als Facebook-pagina's", zegt Cathelijne van den Bosch, General Manager bij LEWIS PR.
"Door deze online communities kunnen supporters in contact komen met zowel het team als de spelers en op die manier hun steun betuigen. Oranje doet het voorafgaand aan het toernooi relatief goed op dit gebied, maar veel teams en spelers hebben nog een behoorlijke weg te gaan."

