"We hebben een situatie dat de kosten uit de hand aan het lopen zijn", zei hij, daarbij onder meer wijzend op de steeds meer toenemende kosten van olie. Als voorbeeld wees hij op de materialen waarvan de stadions worden gemaakt: "Die moeten worden geïmporteerd en komen per boot. En de kosten van scheepvaart zijn weer verbonden aan de olieprijs."
Jordaan wilde geen indicatie geven van het percentage waarmee de kosten inmiddels zijn gestegen. Vast staat dat voor de bouw en renovatie van de stadions een bedrag van $2 miljard is gemoeid, ongeveer € 1,3 miljard. Volgens Jordaan bekijken accountants wat er aan de kosten gedaan kan worden en onderzoeken of er besparingen op andere terreinen mogelijk zijn..
Terwijl Jordaan uitleg gaf in het kantoor van de voetbalbond van Zuid Afrika, was er op een scherm achter hem een klok te zien, waarop de seconden worden teruggeteld tot aan het begin van het WK. daarnaast was het gehamer te horen van de arbeiders die bouwden aan wat over twee jaar het belangrijkste stadion van het toernooi moet worden.
Er was ook een beetje goed nieuws in Zuid Afrika, toen deze week ook bekend werd dat een deel van de hoge snelheidstrein, de Gautrain (foto) twee weken voor het begin van het WK klaar zal zijn. Het gaat om de route tussen het O R Tambo vliegveld en Sandton, alsmede tussen het Midrand depot en het 'operations centre'.
De aftrap van de WK is vandaag precies over twee jaar, op 11 juni 2010 in Johannesburg. De finale is een maand later: 11 juli.

