Ergens is het redelijk opvallend dat de verdwijning van Juventus, wat overigens de titel van een hele slechte film zou kunnen zijn, het grootste nieuws van de week is. Het is natuurlijk apart dat het stadion, shirt, logo, enzovoorts, van zo’n grote club niet meer in FIFA te zien is, maar EA gooide afgelopen week ook de pitch notes online over de gameplay in FIFA 20. Dat zou toch nét iets belangrijker moeten zijn voor gamers, zeker gezien de gameplay van de huidige editie. Die pitch notes waren alleen, en dat is bijna niet meer verbazingwekkend, teleurstellend, daar negentig procent van de informatie die EA ons gaf een maand geleden ook al bekend was gemaakt.
Overigens was lang niet alles slecht deze FIFA-week. Enkele in de pitch notes toegelichte veranderingen kunnen weldegelijk een positief effect hebben op de gameplay van FIFA 20. Daarnaast stopte EA een heleboel extra kaarten in packs in Ultimate Team en werd het mogelijk om met ‘nieuwe’ kaarten te spelen in FUT Draft. Bij de SBC’s krijgt EA het voor elkaar om vrijwel iedere keer een hele goede (met de re-release van Flashback Arturo Vidal als absoluut hoogtepunt) af te wisselen met een slechte. En eigenlijk is ook het nieuws over Juventus niet zo dramatisch als het op het eerste oog lijkt.
Monopoliepositie
In de voorgaande vijf FIFA Talks is het meerdere keren aan bod gekomen dat EA zijn monopoliepositie met FIFA perfect uitspeelt op financieel vlak. De gamer is daar vaak de dupe van en voor ‘ons’ zou het goed zijn als EA geduchte concurrentie krijgt. De grootste aantrekkingskracht van FIFA ten opzichte van PES is authenticiteit. Je kunt enorm haten op het spel, maar het volgende jaar koop je het alsnog, omdat je graag met Frenkie de Jong bij Barcelona wil spelen of met Matthijs de Ligt bij Juventus. Doordat Konami nu exclusief de licenties voor Juventus heeft, wordt dat laatste onmogelijk. Dat is inderdaad jammer, maar het zorgt er wel voor dat EA op andere manier moet zorgen dat mensen het spel leuk blijven vinden.
Zo is de Champions League in FIFA een toffe gimmick. Echter, gamers willen goede gameplay en diepgaande modi en juist daar ontbrak het de laatste jaren aan. EA was zo gefocust op het verkrijgen van licenties en verder uitwerken van game faces om de authenticiteit te vergroten, dat het spel zelf een achtergeschoven kindje werd. In die authenticiteit worden ze nu aangetast en hoe vervelend het ook zou zijn voor de gamer, is het voor de toekomst van voetbalspellen goed als Konami nog wat clublicenties wegkaapt en exclusief voor PES maakt. De monopoliepositie van EA brokkelt af en zoiets is zelden slecht geweest voor de kwaliteit van een product.
Of deze stap van Konami en Juventus daadwerkelijk de aanzet is voor een licentierevolutie is natuurlijk nog maar de vraag. Laten we in ieder geval hopen dat het een wake-up-call is voor EA, dat nu, en dat ligt zeker niet alleen aan deze Juventus-deal, het risico loopt dat een aanzienlijk deel van de FIFA-spelers overstapt naar PES. Binnenkort volgen de Career Mode pitch notes, waarin we voor het eerst kunnen zien hoe vernieuwend FIFA 20 écht wordt. Stay tuned.