Allereerst is het simpelweg enorm leuk om Toernooien te spelen, waarbij je bijvoorbeeld een speciale kaart of aantal muntjes kunt verdienen. Het legt wat minder druk op je spel, daar je bij Rivals constant op de toppen van je kunnen moet presteren. Bovendien zaten er vaak vereisten aan de teams waarmee je mocht deelnemen aan een toernooi. En precies dat is waarom het weer moet worden heringevoerd.
First Owner Objectives en Objectives in het algemeen zijn deze FIFA uitgebreider dan ooit in Ultimate Team. Het enige grote nadeel is dat ze uitgevoerd dienen te worden in Rivals of Squad Battles. Bij Squad Battles kun je vrij simpel deze Objectives voltooien door, en dit kan over het algemeen zelfs tegen een computer met hogere moeilijkheidsgraad, de opdracht te voltooien en de controller neer te leggen. In Rivals kun je prima Objectives voltooien, mits ze jouw team niet te veel verzwakken. Aangezien je constant tegen tegenstanders speelt die op of rond jouw niveau zitten, kom je niet weg met slechte teams. Een Objective waar je met zilveren spelers moet scoren in een overwinning, zijn zodoende nagenoeg onmogelijk om te voltooien.

Degraderen
Het hield en houdt EA niet tegen om Objectives online te gooien, waarbij je slechte spelers in je Rivals-team moet plaatsen. Het gevolg is dat gamers gefrustreerd raken, doordat ze het met hun mindere elftal moeten opnemen tegen fantastische teams én goede spelers. Die gamers degraderen bewust uit de divisie waarin ze thuishoren en komen in enkele divisies lager terecht. Daar spelen ze tegen tegenstanders die enkele niveaus minder zijn en die kunnen ze dus makkelijker verslaan. Dat kan nooit de bedoeling zijn van het divisiesysteem van Rivals, maar het zorgt er ook voor dat die mindere spelers ineens helemaal zoek worden gespeeld door gamers die ze niet tegen horen te komen.
De noodzaak om een nieuwe online spelmodus in Ultimate Team te hebben is er zodoende zeker. Er zijn vriendschappelijke wedstrijden waarin je Objectives kunt voltooien, maar EA maakt hier niet graag gebruik van aangezien ze simpel te manipuleren zijn. Speel tegen een vriend die niets doet en je voltooit op je gemakje de Objective. In een toernooi is de mogelijkheid er ook dat tegenstanders jou de overwinning gunnen, alleen die kans is klein, omdat die persoon zelf ook het toernooi moet winnen om de Objective te voltooien. Je speelt dan wel nog steeds op de toppen van je kunnen gedurende het toernooi, alleen iedereen heeft teams die voldoen aan de specifieke Objective-eisen.

De vraag is of het nog mogelijk is van EA om een compleet spelonderdeel aan Ultimate Team toe te voegen. De kans is aanwezig dat dit technisch niet mogelijk is in FIFA 20, waardoor gamers er pas vanaf FIFA 21 van zouden kunnen genieten. Feit is dat Rivals dit jaar verstoord wordt door Objectives, en niet in positieve zin. Een andere oplossing zou kunnen zijn door het meetsysteem aan te passen. Nu draait het om overwinningen in Rivals, waarmee er direct een druk wordt gelegd op jouw prestaties. Wanneer een Objective aan Rivals-punten wordt gekoppeld, voorkom je dit. Zeker als je dit combineert met een ander beloningsysteem van Rivals.
Stel je bijvoorbeeld voor dat je een speciale editie van een kaart kan winnen die voor iedere Rivals-divisie anders is of dat de beloningen in Divisie 3 vele malen beter zijn dan Divisie 4. Dan is het minder verleidelijk om uit die divisie te degraderen. Doordat je met enkele nederlagen alsnog prima de Objective kunt behalen (omdat deze op Rivals-punten gaat – zoals het behalen van drieduizend Rivald-punten met twee zilveren spelers in je basiselftal) blijven gamers in hun divisie. Een tijdelijke oplossing tot EA Toernooien eindelijk terugbrengt. Want dat Toernooien in FIFA Ultimate Team hoort, staat buiten kijf.

