Tijdens het maken van jouw website heb je besloten onder welke zoektermen jij gevonden wilt worden in de zoekmachine van Google. Deze verwerk je door middel van keywords die je regelmatig in je website teksten hebt opgenomen. Op welke woorden zou je willen adverteren? Er zijn natuurlijk veel meer zoekwoorden die relevant kunnen zijn voor je bedrijf en waarop je gevonden wilt worden. Dit mag ook een combinatie van woorden zijn. Om je bereik zo groot mogelijk te maken is het handig algemene en specifieke woorden te kiezen. Bijvoorbeeld: televisie en LG3409.
Begin met een flinke lijst woorden en schrijf alle relevante woorden en woordcombinaties die je je maar kunt bedenken.
Hoe ga je te werk?
Stel eerst een budget vast. Je betaalt per keer dat er op je advertentie wordt geklikt. Hoe populairder een zoekterm, en hoe minder relevant hij is voor jouw bedrijf, hoe hoger de prijs per klik zal zijn. Kies een goede lijst woorden en combinaties en stel in tot welk bedrag je wilt adverteren. Kies geen te algemene woorden, want dan betaal je voor niets. Daarna ga je de advertentie maken. Je beschrijft duidelijk wat je aanbiedt. Houd het kort en simpel en laat de zoekterm terugkomen in de advertentie. Gebruik de woorden 'de goedkoopste' of 'de beste'. Deze woorden werken. Zorg dat de klanten niet op jouw homepage uitkomen, maar op de pagina die relevant is of waar de aanbieding op staat. Het is ook handig meerdere advertenties aan te maken die je kan wisselen. Zo kan je bekijken welke advertentie het goed doet. Vind je het een hoop gedoe en wil je liever Google AdWords uitbesteden, dat kan.
Meet geregeld de resultaten
Je kan AdWords integreren in Google Analytics. Je kan via web-analytics zien of je advertenties hebben gezorgd voor extra klanten, door het bezoek op de links die je in je advertenties hebt genoemd, te checken. Je kan ook op een andere manier kijken, namelijk door een meetcode op je website te plaatsen. Je kan dan via het Google AdWords systeem kijken wat je advertentie heeft opgeleverd. Ga hiervoor naar het tabblad 'rapportage' en klik op conversies. Daar maak je een code aan, daarna plaats je die code op de webpagina die bij het aangeboden product hoort.
Blijf je campagnes in de gaten houden
Pas je campagnes aan met de gegevens die je hebt gemeten. Natuurlijk houd je ook je budget in de gaten of die nog op schema zit en of het genoeg klanten genereert. Als je bij je bovengrens in de buurt komt dan verwijder je de zoekwoorden. Daarna stel je het bedrag dat je per klik wilt besteden naar beneden bij. Vind je het te lastig om de online marketing zelf te doen dan kan je ervoor kiezen de online marketing uitbesteden.