De verkiezing maakt deel uit van het initiatief van Gazprom, het Voetbal voor Vriendschap programma. Deelnemende kinderen verzorgen een nieuwsbureau en brengen verslag uit van voetbalevenementen in heel Europa. Zoals tijdens EURO 2020. In samenwerking met de UEFA mochten alle 145 deelnemende journalisten een wedstrijd in het stadion bijwonen en maakten daarvan een verslag, zowel op schrift als via de camera. Daarnaast volgden de jonge journalisten zes lessen aan de 'Nine Values School', maakten ze vooraf een prognose over het toernooi en deelden hun life hacks op het gebied van mobiele journalistiek. Ook mochten ze kenbaar welke speler het mooiste doelpunt tijdens EURO 2020 maakte. Dat werd dus Patrik Schick, die vanaf eigen helft scoorde tegen Schotland.
De beste journalisten van het nieuwsbureau van het Voetbal voor Vriendschap programma van UEFA EURO 2020 mogen de prijs eind augustus overhandigen aan Schick. De namen zijn zojuist bekendgemaakt: Nijat Taghizada (speelstad: Baku), Nitya Khandelwal (Kopenhagen), Jackson Gilligan (Londen), Kristina Bastron (München), Teo Ronaszeki (Boedapest), Marco D'Achille (Rome), Lola Flohr (Amsterdam), Luca Lie (Boekarest), Danis Gantsev (St. Petersburg), Ivan Artamonovs (Glasgow), en Amador Lopez Blesa (Sevilla).
Lola is veertien jaar en woont in het Noord-Brabantse dorp Beugen. Speelster van Olympia'18 O15-1 uit Boxmeer en al drie jaar deel uitmakend van Jeugdplan Nederland. Ze traint bovendien twee keer in de week bij Voetbalschool Total Control in Nuenen en wil later graag verslaggeefster worden. Ze bezocht de eerste wedstrijd van Oranje in de Johan Cruijff ArenA tegen Oekraïne. Ze maakte een leuke vlog, deelde mooie foto's en was daarna actief met tips over life hacks, verzorgde een artikel over het Oranjegevoel en maakte goed duidelijk welke drie doelpunten volgens haar de mooiste waren op EURO 2020. Lola vertegenwoordigt in de laatste week van augustus ons land op het hoofdkantoor van de UEFA in Nyon en mag Schick de prijs overhandigen.
Over het programma
Het internationale sociale programma voor kinderen 'Voetbal voor Vriendschap' werd opgericht door Gazprom in 2013 met als doel het bijbrengen van universele waarden in de jongere generatie door middel van voetbal. Meer dan negen seizoenen heeft het Voetbal voor Vriendschap programma meer dan zestienduizend deelnemers in 211 landen en regio' s van de wereld samengebracht, meer dan zestig onderscheidingen ontvangen op het gebied van sociale verantwoordelijkheid, sport en communicatie, waaronder drie Guinness World Records voor de meest multinationale voetbaltraining in de geschiedenis, het meest massale online voetbalevenement en voor het grootste aantal bezoekers aan een virtueel stadion in de wereld.