Het klassieke verhaal is bij velen bekend. Broers Adolf en Rudolf Dassler begonnen samen een schoenenbedrijf, tijdens de oorlog kregen ze ruzie en werd Rudolf gevangengenomen. Later verliet hij het bedrijf en trok hij naar de andere kant van de stad, waar hij Puma oprichtte. Adolf, ook wel Adi genoemd, noemde zijn bedrijf Adidas.
Een merk met veel geschiedenis binnen Duitsland dus. In 1954 kwam Adidas met schoenen waarvan de noppen verwisseld konden worden. Deze werden geleverd aan Die Mannschaft, de Duitse nationale ploeg. Ook de kleding wordt al sinds jaar en dag door Adidas voorzien. Tot nu dus.
Volgens veel media een schande, een breuk met de nationale traditie. Zelfs in de politiek is veel kritiek te horen. De drie strepen op het Duitse shirt zouden onderdeel zijn van de nationale identiteit. De Duitse voetbalbond (DFB) geeft als voornaamste verklaring het financiële aspect van de overstap. Nike, de nieuwe shirtsponsor, zou een veel beter aanbod hebben gedaan dan de Duitse concurrent. De nieuwe deal van honderd miljoen zou ongeveer het dubbele waard zijn van de huidige deal met Adidas.
Daarmee komt dus een einde aan het tijdperk. Sinds 1954 werd (West-)Duitsland al gesponsord door Adidas. In de traditionele tricots met de drie strepen won de Duitse nationale ploeg vier wereldtitels en werd het drie keer Europees kampioen. Nike, een Amerikaans bedrijf, kwam naast een zak geld ook met een goed praatje. Zo zouden ze mee willen werken aan een duurzame ontwikkeling van het Duitse vrouwenvoetbal.
De nieuwe samenwerking loopt tot ten minste 2034, maar gaat pas in 2027 van start. Dat betekent dat Duitsland het huidige contract met Adidas, dat tot en met 2026 loopt, netjes uit zal zitten. Vanavond zal Duitsland het dus nog gewoon tegen het Nederlands elftal opnemen met drie strepen op de mouw.
Wel speelt de Duitse ploeg, evenals Oranje, in een nieuw tenue. Zowel Nike als Adidas maakten de afgelopen weken de nieuwe shirts voor de internationale toernooien van komende zomer bekend.