De VAR (Video assistant referee)
Deze technologie kennen we al langer. Het werd voor het eerst ingezet bij de UEFA Champions League in 2019. Ondertussen zien we het in alle grote competities en toernooien het gebruik ervan. In een aparte videokamer volgen scheidsrechters de wedstrijd op het scherm.
Als er discussies of twijfel bij een spelfase of beslissing is, wordt de hoofdscheidsrechter ingelicht. Hij zal dan de beelden bekijken en de eindbeslissing nemen. Wanneer je zou wedden op het EK voetbal, is het altijd de eindbeslissing van de scheidsrechter die ook de geldigheid van de uitslag voor het wedden bepaalt.
Voor deze zaken wordt de VAR vaak ingezet
- Twijfels bij doelpunten
- Terechte of onterechte rode kaarten
- Incidenten in de strafschopzone
- Identiteitsverwisseling
Verbonden baltechnologie (connected ball technology)
Mochten de sterspelers uit vervlogen tijden dit horen, ze zouden het waarschijnlijk niet geloven. Maar vandaag bestaat er een bal die alle wedstrijdinformatie doorstuurt naar een technische hub. Er kunnen in realtime spelfases geanalyseerd worden. Door toepassing van AI kunnen vaak betwiste zaken, zoals buitenspel, perfect beoordeeld worden. Het helpt ook om beslissingen te nemen over handspel en strafschopsituaties.
De bal werd gemaakt door Adidas. Hij zal voor het eerst als wedstrijdbal worden ingezet op het EK ‘24 in Duitsland. Dit is wat de sensor in de bal waarneemt en doorstuurt naar de technische medewerkers en hulpscheidsrechters:
- De exacte locatie van de bal op het veld.
- Hoe snel de bal beweegt.
- De rotatie van de bal.
- De richting waarin de bal beweegt.
Technologie voor de doellijn (GLT)
De Engelse term die gebruikt wordt hiervoor is Goal Line Technology of kortweg GLT. Dit systeem werkt met 7 camera’s aan iedere goal. Die registreren alles wat er in die zone gebeurt. Met speciaal hiervoor ontworpen software wordt onderzocht of er wel of niet gescoord werd. De GLT werd voor het eerst gebruikt in 2016. Het is nu vast in service bij professionele wedstrijden van plaatselijke voetbalfederaties en de UEFA.
Semi-automatische buitenspel controle (SAOT)
Semi-automatische buitenspelcontrole (SAOT) is een nieuwe technologie die voor het eerst gebruikt werd in de Champions League in 2022. Het dient om betwiste buitenspelsituaties in het voetbal nauwkeuriger en efficiënter te beoordelen. Het systeem maakt gebruik van camera's en kunstmatige intelligentie (AI) om de positie van de spelers en de bal te volgen en te bepalen of er sprake is van buitenspel.
De hub voor voetbaltechnologie
Dit is het zenuwcenter waar alle resultaten van de met technologie verzamelde informatie over een wedstrijd terechtkomt. In dit geval wordt die speciaal gebouwd voor het EK ‘24. In de hub zitten de video scheidsrechters die de binnengekomen data bekijken, en indien nodig actie ondernemen.
Zijn deze innovatieve voetbaltechnologieën echt nodig?
Niet iedereen is even opgezet met de vernieuwingen die in het voetbal plaatsvinden. Het is een discussie die al langer aan de gang is, en waar heel moeilijk een passend antwoord op kan gegeven worden. Het hangt af van je eigen prioriteiten.
Vind je het belangrijk om de meest nauwkeurige en eerlijke wedstrijden te hebben, dan kunnen technologieën zoals SAOT, GLT en verbonden baltechnologie nuttig zijn. Als je echter de puurheid van het spel wilt behouden en de kosten laag wilt houden, dan ben je misschien minder enthousiast over deze technologieën.
Uiteindelijk is het aan de voetbalwereld om te beslissen of en hoe deze technologieën worden gebruikt. Er is geen goed of fout antwoord, en er zijn zowel voor- als nadelen te overwegen.