Laatste nieuws
20.30Zieke Carranza laat Feyenoord-bank ontploffen met goal tegen 10 man van Milan
20.26VI Live: Feyenoord in overlevingsmodus tegen Milan-tiental
20.23Feyenoord juicht in Milaan: Carranza maakt in slotfase gelijk
20.20LIVE: Carranza verzilvert eerste Feyenoord-kans, Rotterdammers scoren in San Siro
20.18VI Live: Carranza kopt Feyenoord op gelijke hoogte in San Siro
20.15De beelden: Hernandez krijgt rood tegen Feyenoord door overduidelijke schwalbe
20.15Praat mee op VP: Benfica - Monaco
20.13VI Live: Feyenoord zet Milan-tiental met rug tegen de muur
20.08VI Live: Carranza lost Redmond af tegen tien spelers van Milan
20.00Praat mee op VP: Atalanta - Club Brugge
19.56VI Live: Hernández krijgt tweede geel na schwalbe tegen Feyenoord
19.55Opstootje in Milaan: Hernandez zorgt met zeer opvallende actie voor boos Feyenoord
19.54VI Live: Feyenoord ontsnapt aan weer een snelle tegengoal
19.51Van Basten tipt Feyenoord: 'Hij pakt dan een rode kaart, dat kun je ook bespelen'
19.50Praat mee op VP: Bayern München - Celtic
19.40Feyenoord-talent absoluut niet gediend van Hernandez, back doet 'Dumfriesje'
19.32VI Live: Feyenoord mag uitpuffen na eerste helft tegen AC Milan
19.30'PSV heeft laten zien een geweldig team te zijn in Champions League'
19.30Koekoek: Leão geeft Hadj Moussa koekje van eigen deeg met magistrale actie
19.30Vermoedelijke opstelling PSV: Bosz heeft sterkhouder terug, Lang in de basis
19.25Cynische Bosz is "angstig" voor zowel Juventus als Farioli
19.25VI Live: Paixão kreeg tik, maar staat weer binnen de lijnen
19.24VI Live: Paixão krijgt tik en strompelt tijdens Milan - Feyenoord
19.24Contract Denswil in Turkije ontbonden
19.17'PSV heeft het ons heel lastig gemaakt, hun stijl vergt heel veel energie'
19.10Koopmeiners kan kritiek bij Juventus prima hebben: 'Ben ook kritisch op mezelf'
19.10VI Live: Hernández raakt de paal tegen teruggedrukt Feyenoord
19.09Enorme frustratie over Feyenoord-start en Gimenez: 'Poppenkast, die clubliefde...'
19.05Horrorstart voor Feyenoord: uitgerekend Gimenez scoort na 38 (!) seconden
19.00VI Live: Feyenoord moet tegenhouden na snelle tegengoal Milan
18.50Rampzalig begin voor Feyenoord: Gimenez scoort na 37 seconden
18.50Gimenez appt Feyenoorder: 'Als je dat niet had gedaan, dan had ik gescoord'
18.50'Geweldig' Ajax-talent valt op: 'Alsof hij al 100 duels voor Ajax speelde'
18.46VI Live: Gimenez scoort na 37 seconden tegen Feyenoord
18.46VI Live: Gimenez scoort binnen de minuut tegen Feyenoord
Resultaten x
binnenland

Hoe Venezia FC voetbal en mode combineerde tot een wereldwijd succes

Een voetbalshirt is allang niet meer alleen een handig middel om spelers van verschillende teams uit elkaar te houden. Voor voetbalclubs vormen shirts een cruciaal verdienmodel. Daar weet Venezia FC alles van. De club werd in de zomer van 2022 in een nieuw jasje gestoken. Het nieuwe logo en vooral de stijlvolle tenues zorgden voor een sensatie. De modieuze shirts gingen wereldwijd als warme broodjes over de toonbank.

09-01-2025 10:00 door Cas Witvliet

Geen enkele club ter wereld haalt zo’n groot deel van zijn inkomsten uit shirtverkoop. Het grote brein achter dit succes is de Duitse ontwerpstudio Bureau Borsche. Juist, Duitsers brachten mode naar Italië. Voor de nieuwe ELF Voetbal shirtspecial spraken we oprichter Mirko Borsche om erachter te komen hoe een kleine club uit Italië dankzij voetbalshirts naam wist te maken in de voetbal- én de modewereld. De Special is via deze link te bestellen.

De opdracht voor Bureau Borsche was helder: meer geld verdienen voor de club, want meer geld resulteert in betere spelers op het veld. Daarvoor moest Venezia FC het roer omgooien. “Het was belangrijk om niet alleen onze kleine achterban te voorzien, maar ook de aandacht vanuit heel Europa te krijgen”, zegt Mirko Borsche, eigenaar van Bureau Borsche. “Populaire en goed verkochte shirts brengen meer op dan een goede sponsor in het laatje brengt. Toen we begonnen met de designs voor Venezia FC was er nog geen enkele club die zijn shirt als ‘fashionitem’ presenteerde. Daarom dachten we: als we een fotomodel in ons shirt laten poseren, kunnen we ook de modewereld bereiken en onze doelgroep vergroten. We wisten immers dat iemand die geen fan is van Venezia FC niet zomaar ons shirt zou kopen.” 

Het focussen op niet alleen de eigen fans, maar een breder publiek, bleek goud waard. Met alleen het thuisshirt verdient Venezia dankzij Borsche vier miljoen euro per jaar. Liefst 98 procent van de verkochte shirts vond zijn weg naar klanten buiten Italië. “Het was belangrijk om een item te ontwerpen dat fans, toeristen, jonge mensen én oude mensen kunnen kopen. Het hoefde niet fancy te zijn: we wilden het klassiek houden. Ook vonden we het belangrijk om een shirt te ontwerpen dat je niet alleen kunt dragen op het voetbalveld, maar ook bijvoorbeeld naar je werk, met een spijkerbroek eronder.”

Unieke shirts

De aandacht die Borsche besteedde aan het ontwerpproces van Venezia-shirts, mist Mirko Borsche bij veel ontwerpers van voetbalshirts. De shirts van Venezia FC zitten vol details. “Veel teams spelen in de standaardshirts van Nike en adidas. Het clublogo wordt erop geplakt en met een paar simpele details vragen ze er makkelijk 120 euro voor. Dat is niet uit te leggen aan fans. Het zijn dezelfde shirts, maar dan met een aantal kleine aanpassingen. Fans raken blut door al die shirts. Dan komt er weer een special edition voor dit en dan weer een retroshirt voor dat. Clubs moeten nadenken om shirts met waarde te maken. Als je geld wil verdienen aan je fans, moet je wel kwaliteit leveren.”

Het volledige interview met Mirko Borsche is te lezen in de Shirtspecial van ELF Voetbal. In het extra dikke nummer ook interviews met Wim Kieft, shirtverzamelaar en oud-Ajax perschef David Endt en met de levende Feyenoord-iconen Sjaak Troost en Ben Wijnstekers. We maakten een overzicht van de elf duurste voetbalshirts ter wereld, een overzicht van de meest bijzondere shirtsponsors en spraken drie oud-profvoetballers die één keer het Oranje-shirt droegen. Een verhaal over Vintage Koning Héctor Bellerín, over modekoning en keeper Jorge Campos en de Braziliaanse club waarvan Real Madrid haar witte shirt overnam. En nog veel meer!

De extra dikke ELF Voetbal Shirtspecial valt bij de abonnees automatisch in de brievenbus. De editie is ook verkrijgbaar bij de vertrouwde supermarkten, bekende (kantoor)boekhandels en op reislocaties als Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. De editie is ook online te bestellen. Via deze link in een handomdraai gebeurd. Een abonnement nemen, is helemaal gemakkelijk. Elke editie automatisch op de deurmat. Via deze link zo afgesloten. Zoek je welkomstgeschenk uit. Veel leesplezier!




Aanmelden
hoe is het met..? Laatste: Hoe is het met..Gerónimo Rulli?
transfergeruchten Laatste: Wat kan Brian Brobbey verwachten van een overstap naar West Ham United?
superelf Laatste: Superelf Kees Kwakman, Volendamse karaktervoetballer
jukebox Laatste: DE JUKEBOX: Carlens Arcus (Vitesse)
avonturiers Laatste: Freek Schipper mag zich een Chinese local noemen: “Fans riepen telkens ‘hipet’, bleek dat mijn Chinese naam”
kleedkamerhumor Laatste: Etienne Vaessen, grappenmaker bij RKC Waalwijk: "Je ziet het bijvoorbeeld aan de grijns op m’n gezicht"
cultheld Laatste: Iván Campo: Koninklijke kelderklasser
voetballer x Laatste: Voetballer X: "Ik heb gracieuze trainers zien veranderen in beulen"
Privacyverklaring
X <

Wat is jouw leeftijd?

Om content en uitingen over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten dat je oud genoeg bent. Je kan hoe dan ook onze website bezoeken.

24 jaar of ouder
Jonger dan 24 jaar

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.