Neem ADO Den Haag, waar de teller bij de inkomende transfers momenteel nog op nul staat. Wie puur naar de namen kijkt, telt al snel vier transfervrij vertrokken verdedigers. De Finse verdediger Diogo Tomas begon vorig seizoen in werkelijkheid in slechts een derde van de wedstrijden in de basis. Hij was voornamelijk wisselspeler. Ook breedteversterkingen zoals Devyn Payne en Taneli Hämäläinen lieten amper speelminuten noteren. Het echte Haagse verlies in de defensie is eigenlijk alleen rechtsback Steven van der Sloot, die wél een vaste waarde was. ADO verliest deze maand dus vooral kwantiteit in plaats van onmisbare kwaliteit. Dat biedt de club de perfecte, schone lei om de komende weken gericht Eredivisie-waardige versterkingen te presenteren.
Cambuur
In Leeuwarden wordt er ondertussen al heel bewust gebouwd aan de toekomst. SC Cambuur profileert zich deze vroege zomer nadrukkelijk als het ideale opleidingsinstituut door jonge talenten zoals Lucas Jetten en Skye Vink los te weken uit de Ajax-school, en de Franse linksback Morgan Costarelli over te nemen van Lille. Daartegenover staat het transfervrije vertrek van Mark Diemers en Remco Balk. Waar Balk een nuttige en dreigende kracht was, laat vooral Diemers als absolute metronoom en spelverdeler een gapend gat achter op het middenveld. Het vertrek van zijn ervaring is een sportieve aderlating, maar Cambuur kiest hiermee overduidelijk voor een frisse, jeugdige koers. De jonge honden krijgen dit seizoen nadrukkelijk de kans om het zelf te laten zien, al zal de club gaandeweg de zomer ongetwijfeld nog wat extra Eredivisie-routine aan boord willen halen.
Willem II
Willem II pakte het vorig seizoen slim aan door te promoveren met een hechte, ingespeelde ploeg. Nu de kaarten voor de Eredivisie opnieuw worden geschud, ziet de as er in Tilburg wel direct heel anders uit. Het vertrek van goudhaantje Calvin Twigt naar Go Ahead Eagles is sportief gezien een bittere pil; hij bewaakte de balans en dicteerde het tempo op het middenveld. Nu ook de gehuurde Gijs Besselink is teruggekeerd naar Enschede en defensieve leider Raffael Behounek voor een buitenlands avontuur koos, is de complete ruggengraat van het kampioensjaar verdwenen. Gelukkig is het eerste fundament voor de wederopbouw al gestort: de club wist de talentvolle verdediger Finn Stam, die vorig seizoen al op huurbasis indruk maakte, definitief voor vier jaar vast te leggen van AZ.
Eind juni is het logischerwijs nog veel te vroeg voor definitieve conclusies. Waar ADO Den Haag de tijd heeft om een onderbezette defensie vanaf de grond kwalitatief sterk op te bouwen, kunnen Cambuur en Willem II rustig de markt afstruinen naar de juiste puzzelstukjes rondom hun jonge talenten. De funderingen worden nu gelegd, maar het echte transferspel begint pas net.


