Unieke objecten, zoals het sportbroekje van Diego Maradona, verhalen van fanatieke fans en beeldmateriaal uit de hele wereld tonen welke paralellen er zijn met het geloof. 'Voetbal Halleluja!' is nog tot en met 4 januari 2015 te zien in het Amsterdam Museum en reist vervolgens langs verschillende internationale steden.
Voetbal heeft voor vurige fans al lang de plaats van religie ingenomen. Onderling kameraadschap met andere fans biedt eenzelfde gevoel van verbondenheid en saamhorigheid als een kerkelijke gemeenschap. De sport functioneert als krachtig middel voor identificatie. Op lokaal niveau, waar het de liefde voor de plaatselijke voetbalclub betreft, maar ook landelijk. Er is in de tentoonstelling uitgebreid aandacht voor de band die fans ervaren met hun club. 'Voetbal Halleluja!' gaat ook in op de rol die voetbalclubs spelen bij de identiteit van een stad en haar bewoners. Zo besteedt het Amsterdam Museum ruime aandacht aan de verbondenheid van Ajax met Amsterdam. Voetbal is echter niet alleen broederliefde. Het is ook een strijd, zowel binnen als buiten het veld. Ook dit aspect komt uitgebreid aan bod.
Een beleving voor jong en oud
Door verdiepende en vermakelijke elementen op te nemen in de tentoonstelling is deze geschikt voor zowel families met jonge kinderen, als de doorgewinterde voetballiefhebber. Voor elke bezoeker is er een gratis audiotour beschikbaar, die op een eenvoudige manier achtergrondinformatie biedt op verschillende niveaus.
Op tournee
De tentoonstelling is een samenwerking tussen het Amsterdam Museum en het Historisches Museum Basel. Na Amsterdam reist de tentoonstelling door naar Bazel, Barcelona, Lyon (EK 2016), Luxemburg, Bremen, Moskou (WK 2018). 'Voetbal Hallelujah!' wordt mede mogelijk gemaakt door European Pressphoto Agency, Nederlands Instituut Beeld en Geluid, ANP Historisch Archief en Guide ID. Daarnaast verlenen ook Ajax, Ajax TV en de Amsterdam ArenA hun medewerking aan de tentoonstelling.
Amsterdam Museum
Het Amsterdam Museum vertelt het verhaal van de stad Amsterdam, over toen, nu en straks. Vier kernwaarden - ondernemerschap, vrijdenken, creativiteit en burgerschap - vormen de basis van het DNA van de stad. Aan de hand van deze begrippen wordt de geschiedenis tot leven gebracht en gekoppeld aan heden en toekomst. Het museum ziet het als haar maatschappelijke taak om het verhaal van Amsterdam toegankelijk te maken en aan een zo breed mogelijk publiek te presenteren. De Stichting Amsterdam Museum wordt structureel gesteund door de Gemeente Amsterdam, de BankGiro Loterij en Allen & Overy.
Klik hier voor meer informatie.

