Beeld: Daniel via Flickr
Allemaal of niemand
De groeperingen op de F-Side hebben met elkaar afgesproken dat ze alleen naar wedstrijden gaan wanneer ze allemaal welkom zijn. In de afgegeven verklaring staat dat dit niet zozeer bedoeld is als statement naar de gemeente Amsterdam of Ajax, maar te maken heeft met het feit dat ze niet willen dat er voor hen wordt gekozen wie er wel en niet bij een wedstrijd mogen zijn.
Binnenkort ontvangen alle seizoenkaarthouders een e-mail van Ajax met daarin de vraag of ze de komende tijd wel of niet aanwezig willen zijn bij de wedstrijden. De harde kern roept iedereen op om via deze mail aan te geven niet te komen, zodat de F-Side leeg blijft. Zo missen ze wel de eerste Champions League wedstrijd op 21 oktober tegen Liverpool.
Aantallen onbekend
Het is nog niet precies duidelijk hoeveel toeschouwers en bij de wedstrijden in de ArenA mogen zijn. Ajax is de afgelopen periode al aan het testen met onder andere aparte vakken voor fans uit hetzelfde huishouden. Deze hoeven onderling namelijk geen 1,5 meter afstand te houden. Normaal gesproken biedt de ArenA plek aan haast 55.000 toeschouwers. Voorlopig zijn in alle Nederlandse stadions alleen fans van de thuisclub welkom.
Waar eerder werd gesproken over een maximum van 12.500 toeschouwers, geeft Henk Markerink, de directeur van de ArenA, aan dat Ajax hoopt om in de toekomst 14.000 toeschouwers te kunnen ontvangen conform de corona regels. Dit komt neer op zo’n 25 procent van de capaciteit.
Vanuit huis kijken
De tv-makers stonden begin van dit jaar voor een uitdaging, zeker met betrekking tot de voetbalgerelateerde programma’s toen er geen wedstrijden gespeeld worden. Gelukkig staan er weer gewoon een hoop wedstrijden op het programma. Het is misschien niet eenvoudig om deze live bij te wonen, maar wel worden deze uitgezonden op tv. Over de maand september staan er maar liefst 3 voetbalprogramma’s in de top 10 meest bekeken programma’s.
Dat meer mensen vanuit huis naar voetbalwedstrijden kijken, is niet alleen te zien aan de kijkcijfers. Dit blijkt ook uit cijfers van de televisiemarkt, die onze contactpersoon Julius de Keizer, specialist consumentenelektronica bij het informatieplatform ADVIESJAGERS.nl met ons deelt. “In het tweede kwartaal van 2020 was er een scherpe daling te zien in de vraag en omzet van grote aanbieders van televisies, zoals Samsung. Wel zagen we dat er een stuk meer high-end tv’s werden verkocht, zoals de hoogwaardige 8K modellen. Deze trend zette zich voort in Q3. Q4 is traditioneel gezien altijd een goed kwartaal voor de tv-industrie. Door de langere en donkere dagen zijn mensen veel binnen en brengen ze meer tijd door achter de televisie.”